29. januar 2020.
Imovina nekadašnjeg kraljevačkog giganta, koncerna Fabrike vagona Kraljevo AD, prodata je za ukupno nešto više od 59 miliona dinara, objavila je Agencija za licenciranje stečajnih upravnika, evo ko su kupci
Novi vlasnik opreme iz proizvodnje kraljevačke „Fabrike vagona“ je, piše portal e Kapija kompanija DOO MIR Toljevac iz Varvarina za 9,46 miliona dinara.
Pokretnu imovinu, koja se sastoji od zaliha repromaterijala, kancelarijske opreme i osnovnih sredstava iz proizvodnje kupila kompanija Ovčar-Kablar tekovine d.o.o. iz Beograda za 49,6 miliona dinara.
Osnovna delatnost Fabrike vagona Kraljevo AD bila je proizvodnja lokomotiva i šinskih vozila.
Kraljevačka „Fabrika vagona“ bi, da je opstala, 1, aprila ove godine proslavila svoj 84. Rođendan. O istorijatu nekada uspešnog kraljevačkog giganta čitajte u tekstu portala Krug pod nazivom “Fabrika vagona” danas bi slavila svoj rođendan.
Ukrajinska firma „Azov Impex“ kupila je Fabriku vagona u aprilu 2006. godine za 200.000 evra, obavezujući se da će vratiti dugovanja od 7,5 miliona evra i da će u proizvodnju uložiti još 6,4 miliona evra. Obavezali su se i da će izmiriti dug prema radnicima koji je tada iznosio oko 220.000 evra. Za sve to dobili su osam fabrčkih hala, restoran društvene ishrane, konstrukcione biroe, pedesetak hektara placa… Ugovor o privatizaciji raskinut je polovinom januara 2010. godine zbog “neispunjenja investicione obaveze za drugu i treću godinu u ukupnom iznosu od 2,7 miliona evra i nepoštovanja socijalnog programa”. Bilo je to posle višemesečnih štrajkova, čak i glađu, zbog zakasnelih plata, nepovezanog staža, ali pre svega nedostatka posla. Tada je na sednici Komisije za preduzimanje mera, po obavljenoj kontroli ugovornih obaveza Agencije za privatizaciju, doneta i odluka o naplati bankarske garancije i ugovornih kazni. Firma je tada promenila ime u Koncern Fabrika vagona Kraljevo AD u restrukturiranju.
Pre pet godina, par desetina bivših direktora, inženjera i ekonomista nekadašnjeg kraljevačkog giganta pokrenuli su inicijativu za oporavak preduzeća koje je u najboljim danima proizvodilo 27 vagona dnevno.
Dogodilo se da su osporeni od strane onih koje su sami pozvali da na konferenciji za novinare čuju na koji način nekada uspešni rukovodioci sagledavaju put kojim preduzeće ubuduće treba da ide. Negodovali su predstavnici sindikata i članovi Radne grupe za sprovođenje programa tehnološkog viška zbog toga što, kako su rekli, bivše rukovodioce ne zanima kako je radnicima koji mesecima nisu dobili ni dinar plate, pa se njihove porodice na sve moguće načine dovijaju kako hleb da kupe i da Fabrici vagona za oporavak nedostaje oko 40 miliona evra.
U „Fabrici vagona“ tada je sprovođena anketa na kojoj se 730 preostalih radnika izjašnjavalo o napuštanju preduzeća uz isplatu određenih sredstava koje bi država ponudila kroz program rešavanja tehnološkog viška, a za odlazak se prijavilo 435 zaposlenih.
Pre četiri i po godine u stečaj su otišli najpre delovi nekadašnjeg preduzeća, a u januaru 2016. i sam koncern.
U martu 2017. bivši radnici “Fabrike vagona” održali su i poslednji pomen svom bivšem kolektivu, zaključujući kako “ovo preduzeće nisu zatvorili ni Nemci 1941. godine, jer je nedelju dana posle zaršetka streljanja Fabrika vagona ponovo počela da proizvodi vagone”, a da je fabrika postala “pokojnica koja je dušu ispustila u svojoj 81-oj godini”.
Pogledajte video zapis ovog događaja:
https://www.youtube.com/watch?v=SJVUjuCOePo
. Oni koji su prvom prodajom sahranili i Fabriku i Magnohrom i danas nam kroje kapu i sole pamet svojom stručnošću i poštenjem, samo danas nose neke druge stranačke boje. Banda !
. Za te pare trebala je opština da kupi fabriku, da od 50h napravi park i da sa privatnicima za izgradnju stanova.. ovako je prodat lep komad zemlje u centru grada za male pare..
Ne mogu da verujem da grad nema interesa za ovakve stvari .
. Ne poznajem ljude na parastosu ali znam da je “pop” trebalo da bude neko od vodeći ljudi iz SPS-a
. … нажалост, тај који је тада био један од водећих извођача радова да се спречи покретање било какве производње у Фабрици вагона и који је такође дао огроман допринос да се спречи реализација УППР-а који је инж Богдановић као тадашњи директор веома стручно урадио је данас на новом задатку јер је један од вођа некаквог удружења радника које води активности да наплати неисплаћене зараде радницима чија су предузећа у стечају на територији града Краљева … Фабрика вагона у Краљеву ово није заиста заслужила да се о њеној судбини пита неко ко само и искључиво гледа своје интересе и спреман је сваком да се стави на располагање ако га добро плати … о синдикату ( Индустријски синдикат Србије ) који је тада водио главну реч кад је у питању организовање наводних штрајкова током априла, маја и јуна 2013.год који су у потпуности на крају паралисали производњу могу смао рећи да ниједан суд и тужилаштво не сме да од тог невероватно моћног Матић Драгана који ужива невероватну заштиту не сме да тражи исправе тог синдиката и доказ да су имали усвојен свој Статут у периоду пд новембра 2008 до октобра 2012.год и да је тај лажни председник у овом периоду био председник овог синдиката … наравно, то му није сметало да са неким радничким шљамом у нашој Фабрици вагона који нису стари радници него радници који су мењали газде ко, како се то каже ” Циганин коње ” организује ове наводне штрајкове у нашој Фабрици вагона који су довели до вештачки нагомиланих губитака који су искоришћени да се Фабрика вагона у Краљеву нажалост отера у стечај … у свакој добро уређеној и правној држави овај Матић, ген. директор и овај раднички шљам који је водио све ове активности да се спречи организована производња и примени УППР би били кривично обрађени и процесуирани јер је једно од најтежих кривичних економских дела уништавање предузећа које је имало око 800 радника запошљено с обзиром д агашење тог предузећа наноси огромну штету граду у ком се то предузеће налази, држави и највише ардницима који тренутно постају социјални случајеви и бивају терет те државе односно пореских обвезника у тој држави … ал ово је Србија и њом влада политички шљам који искључиво гледа своје интерес еи својих коруптивних бизнис-тајкуна и баш их брига и за град Краљево и за државу Србију а скоро никакву бригу немају према радницима …