KO ĆE NAS I KAKO VOZITI UBUDUĆE?

20. oktobar 2016.

„Autotransport“ je prestao da postoji u trenutku kada je njegov dug bio veći od 10 miliona evra, više od 40 odsto godišnjeg gradskog budžeta; sadašnjim javnim prevozom građani nezadovoljni 

Članovi Gradskog veća usvojili su danas nacrt Odluke o načinu poveravanja gradskog i prigradskog prevoza putnika na teritoriji grada Kraljeva, koja pored već previđene mogućnosti privatno-javnog partnerstva, omogućava i mogućnost javne nabavke kojom bi bio javni prevoz bio subvencionisan budžetskim sredstvima grada. Gradonačelnik Kraljeva dr Predrag Terzić pojasnio je da ovo ne znači ukidanje prethodne odluke, već proširenje opcija za poveravanje javnog prevoza.

Na pitanje šta to konkretno znači, budući da se o javnom prevozu poslednjih meseci govori uz ocene da lokalna samouprava sada prvi put, angažovanom preduzeću „Vulović transport“ iz Kragujevca subvencioniše javni prevoz, što nije bio slučaj dok je postojao „Autotransport“.

„Autotransport“ je svoj prihod realizovao samo na osnovu prodatih karata, bez ijednog dinara izdvojenog iz budžeta za tog prevoznika.Zbog loše privatizacije, ali i zbog nesavesnog poslovanja, nenamenskg trošenja sredstava i ophođenja prema imovini firme, od konduktera i vozača, do onih koji su upravljali preduzećem, „Autotransport“ je prestao da postoji u trenutku kada je njegov dug bio veći od 10 miliona evra – naveo je gradonačelnik.

On se osvrnuo na diskusuje sa prethodne sednice gradske skupštine, kada su sa govornice odbornici opozicije savetovali da je subvencije trebalo dati „Autotransportu“.

Nije moglo, jer su oni prihvatili da to rade bez ikakve nadoknade, valjda smatrajući da će moći da ostvare prihod samo od prodatih karata. Niste mogli da date nekome nešto, ako on to nije ni tražio, jer bi to bilo nenamensko trošenje sredstava. Koliko je veliki dug „Autotransporta“ bio u trenutku kada je prestao da postoji, ilustrovaće vam poređenje da je tih 10 miliona evra više od 40 odsto godišnjeg budžeta grada Kraljeva – istakao je Terzić.

On je dodao da zbog toga niko nije srećan i podsetio je na film o „Autotransport“ -„Kraljevo – grad mladosti“, koji je snimljen krajem 70-tih godina prošlog veka.https://www.youtube.com/watch?v=aoYoA9lcJBk

Kada vidimo šta je sve to preduzeće imalo, kakve kamione i autobuse, kolike garaže i radionice, zatvoreni bazen, prostor za rekreaciju radnika, čini mi se kao da je to pogled u budućnost, a ne u prošlost. Od takvog „Autotransporta“ danas tamo imamo korov i propale zgrade, jer je neko decenijama uništavao firmu, a mislim da kada se sada okrenu iza sebe, niko od njih ne bi sebi dozvolio da od ijedne prodate karte sebi u džep stavi jedan dinar, da ukrade šraf, ode na službeni ručak ili uradi nešto drugo na štetu tako moćne firme. Tek kada su ostali bez posla shvatili su u kakvoj smo situaciji sada – rekao je gradonačelnik.

Prema njegovom mišljenu, Kraljevo što se prevoza tiče sada ima iznuđena rešenja, ali da čelni ljudi grada traže najbolje rešenje za problem do kojeg, kako je ocenio, možda nije moralo ni da dođe.

Na pitanje hoće li nova Odluka dozvoliti preispitivanje cene od 59 dinara po kilometru, sa koliko grada sada subvencioniše „Vulović transport“, jer se već dugo polemiše i o valjanosti tendera po kojem je ovom preduzeću ugovorom koji je istekao još u maju ove godine, poveren javni prevoz, gradonačelnik Terzić odgovara da će ugovori o javno-privatnom partnerstvu moći da budu sklopljeni posle sprovedenog tendera, uz mogućnost da bude određeno da sav prihod o prodatih karata ide u gradski budžet, a da se odatle prevozniku isplaćuje određena cena po pređenom kilometru.

Sa druge strane, istim rešenjem omogućeno je isto što i sada funkcioniše: da prevoznik ubira sredstva od prodatih karata, a da mu grad daje određene subvencije po pređenom kilometru. Tender mora biti napravljen tako da najbolji pobedi, odnosno da pobedi onaj koji će ponuditi najbolje uslove za grad Kraljevo i putnike koji se voze tim prevozom – kaže Terzić.

On dodaje da javni prevoz predstavlja veliki trošak za gradski budžet, ali da je veći problem to što su mnogi putnici nezadovoljni.

Aktuelan red vožnje ne pokriva mnoga mesta: nema nijedne autobuske linije koja sa Kraljevom povezuje Cvetke, Obrvu, niti postoji ijedan autobus prigradskog prevoza koji saobraća do Vrnjačke Banje – precizirao je on, navodeći da je u pitanju višestruko nezadovoljstvo, zbog čega se od promene Odluke koja će omogućiti  više različitih opcija za dolazak do konačnog rešenja. Zato je zamolio građane da budu strpljivi jer, kako je naveo, ova odluka nije mogla biti doneta ranije.

Dugovi koji su se prema „Vulović transportiu“ nagomilali, polako će biti rešavani i smanjivani, jer su se usvajanjem rebalansa budžeta stekli uslovi da na toj poziciji imamo određena sredstva – poručio je gradonačelnik.