Na području grada Kraljeva, poslednjih desetak godina, sve je više zahteva za asfaltiranjem puteva koji stižu čak i iz najudaljenijih planinskih sela, pa se za ovu građevinsku sezonu pred lokalnom vlašću našlo oko stotinu takvih molbi
Potražnja za asfaltiranjem seoskih puteva je razumljiva, jer ne samo što se smatra da ni u planini asfalt više nije luksuz, nego je i činjenica da se područje grada Kraljeva prostire na više od hiljadu i po kvadratnih kilometara i po tome je najveća lokalna samouprava u Srbiji. Kraljevo obuhvata 92 naselja i, prema računici putara, da bi svi bar glavnim putevima, kako se to kaže, išli u papučama, potrebno je asfaltom pokriti oko hiljadu kilometara saobraćajnica.
Korak ka tome čini se budžetskim izdvajanjem koja su iz godine u godinu sve veća.
– U te svrhe uložićemo ove građevinske sezone 179 miliona dinara i to je tri puta više nego, primera radi, pre četiri godine. Razumemo potrebe ljudi u svakoj sredini, ali više nije moguće. Tu, naravno, ne računamo i ulaganja samih meštana u iznosu od 15 odsto za relizaciju svakog projekta asfaltiranja u prigradskim i sesokim sredinama – objašnjava dr Predrag Terzić, gradonačelnik Kraljeva.
Ta obaveza sopstevnog ulaganja meštana u naseljima izvan centralnog gradskog područja često je i razlog nezadovoljstva. Jer, oni izvan samog grada smatraju da su i diskriminisani u odnosu na „građane”, pogotovo od kada je na gradskom području ukinuto plaćanje doprinosa za građevinsko zemljište. Međutim, vlast se pravda stavom da je to jedini način svojevrsne odbrane od sve česšćih nerelnih zahteva…
– Mi smo već počeli sa asfaltiranjem kako bi obavili poslove obnove pohabanih ulica i asfaltiranje puteva koji su programom bili predviđeni u prošloj godini, ali nisu realizovani. Nadam se sada nećemo čekati na razne odluke i projektnu dokumentaciju pa ćemo, kad ovaj zaostatak obavimo, na vreme započeti posao za ovu godinu i sve okončati do prvog snega. To znači da ćemo asfaltom pokrili oko 50 kilometara puteva, što u prigradskim naseljima, što udaljenim selima. Nabavkom nekoliko novih mašina, posebno lako pokretljive mašine za polaganje asfalta delimično smo rešili i problem čestog premeštanja mehanizacije zbog rada na kraćim deonicama, recimo od po stotinu do 600 metara. Tako ćemo još uspešnije pratiti zahteve građana, tj. raditi svuda tamo gde su meštani skupili novac u iznosu od 15 odsto vrednosti posla. To pravilo još važi i potvrđuje njihov opravdani ineteres koji ćemo uvažavati bez obzira što su ponegde uspeli da prikupe tek za stotinak metara asfalta – kaže Mirko Vuković, direktor J.P. „Putevi“ u Kraljevu.
Asfaltiranje ulica i puteva u 2023. van GUP-a Kraljevo

Asfaltiranje ulica i puteva tokom 2023. u okviru GUP-a Kraljevo

M. Dugalić
izvor „Politika“
Ukoliko se ne varam, na spisku nema NIJEDNOG planinskog dela. Toliko o brizi o stanovništvo iz najudaljenijih krajeva i opstanku tih sela. Na primer, i to malo makadam puta koji postoji do Tolišnice uništavaju kamioni koji prevoze za potrebe preduzeća Srbijašume. Izgovor zašto ne održavaju ono sto uništavaju je činjenica da odnedavno ne rade direktno to preduzeće, nego se sklapaju ugovori sa privatnicima. Rešenje bi bilo da deo, ne tako malog, profita se preusmeri na sređivanje i asfaltiranje puta. To bi bio odraz društvene odgovornosti. Ovako se ljudima manipuliše sa najviše 500m puta i to uglavnom pred izbore.