„Vek železnice u Kraljevu“: Priča o „motoru razvoja“ našeg grada

Monografijom o razvoju železnice u Kraljevu Milan Matijević je pokazao kako je železnički saobraćaj pomogao industrijalizaciju Kraljeva i razvoj našeg mesta od varošice do modernog grada

            Od kada je 1910. godine prvi voz iz pravca Vrnjačke Banje ušao u kraljevačku tek sagrađenu železničku stanicu, pa sve do kraja 20. veka železnica je davala ogroman doprinos razvoju Kraljeva. Zapošljavala je veliki broj ljudi, inicirala otvaranje drugih preduzeća, omogućila spoljnotrogovinsku razmenu, olakšala kretanje ljudi, a tokom ratova delila sudbinu sa narodom. Sve to inspirisalo je Milana Matijevića, doktora ekonomskih nauka i hroničara Kraljeva, da napiše monografiju „Vek železnice“ u Kraljevu koja je danas predstavljena u svečanoj Sali Gradske uprave.

Dr Milan Matijević, autor monografije

            Izdavač ovog kapitalnog dela je Istorijski arhiv Kraljevo. Knjiga je štampana još 2019. godine, ali je epidemija kovida omela njeno promovisanje do sada.

            – Zahvaljujući železnici počela je industrijalizacija Kraljeva. Železnica je od prvog dana imala zlatne trenutke. Pruga od Stalaća prema Užicu doprinela da se ovaj deo Srbije razvija između dva svetska rata, zahvaljujući tome izgrađena je državna železnička radionica u Kraljevu i Fabrika vagona i metalnih konstrukcija u Kruševcu. Posle velikih razaranja u Drugom svetskom ratu železnica je obnovljena pre nego drumski saobraćaj. Bila je motor razvoja i ovog kraja i cele zemlje. Vodio sam neka izvozna privredna preduzeća i kad sam bio na čelu „Jasena“ čak se događalo da smo teško dolazili do potrebnog broja vagona za izvoz naše robe – kaže Milan Matijević.

On je podsetio da je železnica igrala veliku ulogu i tokom ratova. Tako je u Drugom balkanskom ratu omogućila brzi prevoz Drinske divizije iz Kraljeva na granicu sa Bugarskom, rušena je tokom Drugog svetskog rata, ali i na kraju 20. veka: u NATO bombardovanju je srušen veliki broj mostova u Ibarskoj klisuri, što je takođe zabeleženo u ovoj monografiji. O železnici danas Matijević sa setom kaže:

            – Železnica je doživela teške trenutke. Vlasti su se smenjivale, a moralo je da se u železnicu ulaže…

Direktorka Istorijskog arhiva Vesna Milojević je iz obimnog sadržaja istakla deo koji govori o sterljanju oktobra 1941. godine:

            – Najdetaljnije je opisan taj tragični momenat u Drugom svetskom ratu kada okupator strelja stanovništvo u Kraljevu. Među streljanim taocima su i 423 radnika železnice. Ove godine se navršava 80 godina od tog tragičnog događa i obeležavanje tog tužnog jubileja počinjemo predstavljanjem ove monografije. Milan Matijević je kroz ovo delo pokazao koliko je železnica doprinela da se Kraljevo kao varošica razvije u veliki moderan grad.

            Direktorka Istorijskog arhiva je istakla da je ovo monografija rezultat ozbiljnog istraživačkog rada koji je obuhvatio autentičnu građu u Arhivu Srbije, Istorijskom arhivu u Kraljevu, Međuopštinskom arhivu u Čačku, zbirke fotografija iz četiri muzeja i izučavanje obimne literature.

            Gradonačelnik Kraljeva Predrag Terzić, kao poznavalac prilika u Srbiji s kraja 19. veka jer je taj period bio tema njegove doktorske disertacije, podsetio je da je početak gradnje železnice u Srbiji obeležila tzv. Bantuova afera kada je veliki broj političara optužen da je dobio mito da bi počela izgradnja železničke pruge Beograd – Niš.

            – Posle te neslavne priče iz naše prošlosti, železnica je mnogo značila za razvoj naše zemlje, za privredu, ali i za putnički saobraćaj. Za Kraljevo danas mnogo znači Milan Matijević, najveći hroničar starog Kraljeva. Ova monografija nije samo istorija železnice u Kraljevu, već i ljudi koji su radili na železnici i samog Kraljeva. Milan Matijević je napisao veliki broj knjiga o kraljevačkim esnafima, kafanama, preduzećima. Za one koji žele da znaju istoriju Kraljeva, Milanove knjige su nezaobilazne, one su pravo blago – rekao je Terzić.

            U okviru današnjeg predstavljanja monografije „Vek železnice u Kraljevu“ prikazan je istoimeni dokumentarni film zasnovan na knjizi, autora Radoslava Živkovića. Monografija „Vek železnice u Kraljevu“ je 22. knjiga Milana Matijevića. Oni koji bi želeli da je imaju mogu da se obrate Istorijskom arhivu.

R.Vesković

5 komentara za naslov “„Vek železnice u Kraljevu“: Priča o „motoru razvoja“ našeg grada

  1. Sistem Socijalistički i postsocijalisticki uništi ,, motor,, razvoja,opljačka uglavnom svu imovinu,železnica tehnološki toliko zaostaje da se može usporediti sa početkom 19.veka. Zatim napišu knjigu o tome kako stè nekad imali zeleznicu . Bože,šta to nije u redu s ovim narodom.

      1. Momak ,činjenice su to , mlatili su drugovi Srbe i Srpkinja,opljačkali sve što su mogli,izazvali rat da bi zamaglili revoluciju ,uništili fabrike i sad su kapitalisti.A stari drugovi pišu knjige o nekadašnjim petogodišnjem planovima a ni reč o kreditima i tehnologiji koja je odbijena od stranaca. Amerika nije moja zemlja a doci ce dan kad će i Srbija biti slobodna…

        1. Tako je, Matija!
          Crvena banda, u različitim oblicima, žari i pali evo već 70 godina. Narod neobrazovan i slep…tumara u mraku.

Ostavite komentar

E-mail adresa se ne objavljuje. Obavezna polja *