Kao jedan od velikih problema navedeno je istraživanje indikatora bezbednosti saobraćaja za PU Kraljevo koje pokazuje da 8,8% vozača teretnih vozila težih od 3,5 tone, u naselju koristi mobilni telefon u toku vožnje
Na zvaničnom sajtu grada Kraljeva objavljen je Javni poziv koji je Gradsko veće na sednici održanoj 7. septembra za javnu raspravu o Nacrtu Strategije bezbednosti saobraćaja na putevima grada Kraljeva za period od 2023. do 2028. godine sa Akcionim planom za isti period.
Nadležni su pozvali građane, udruženja, stručnu i ostalu javnost na učešće u javnoj raspravi, koja će trajati od danas do 15. septembra.
Učesnici u javnoj raspravi mogu dostaviti primedbe, predloge i sugestije Odeljenju za urbanizam, građevinarstvo i stambeno-komunalne delatnosti Gradske uprave grada Kraljeva u pisanoj formi ili na e-mail adresu: bezbednost_saobracaja@kraljevo.org
na posebnom obrascu, najkasnije do 15.. septembra godine do 12.00 časova, a dan kasnije – 16. septembra u 9.00 časova u sali broj 1 Gradske uprave (skupštinska sala), biće održana javna sednica.
U nacrtu Strategije, između istalog, nalazi se analiza saobraćajnih nezgoda sa nastradalim licima koja pokazuje da je najviše nastradalih u prethodnih šest godina (od početka 2015. do kraja 2021. godine), odnosno 28% od ukupnog broja, pripadalo starosnoj kategoriji od 45 do 64 godine.
U najvećem procentu su vozači učestvovali u saobraćajnim nezgodama, 50,05%. Putnici kao učesnici u saobraćajnim nezgodama učestvovali su sa 33,79%, pešaci čine 16,07% nastradalih lica, dok ostaloj kategoriji učesnika pripada svega 0,1% nastradalih lica u saobraćajnim nezgodama.
Najugroženije grupe učesnika u saobraćaju na teritoriji grada Kraljeva su redom:
•biciklisti,
• vozači i putnici, pogotovo vozači u putničkim automobilima,
• vozači i putnici u komercijalnim vozilima,
a ugroženim licima mogu se smatrati i starija lica (lica starija od 65 godina) i pešaci.
Tokom prethodnih šest godina, na teritoriji Kraljeva nastradalo je 209 biciklista. Kontinualan trend smanjenja broja nastradalih biciklista u prethodnom petogodišnjem periodu nije nastavljen. Rastuće potrebe za razvojem biciklističkog saobraćaja kao vida prevoza usled različitih faktora kao što su ekologija (smanjenje emisije CO2 u atmosferi), smanjenje zagušenja u gradskoj sredini, pojava velikog broja servisa dostave, uštede u gorivu itd., generišu niz zahteva usmerenih ka razvoju biciklističke infrastrukture. Biciklistima je potrebno omogućiti dovoljno zasebnih površina (biciklističke staze i trake), u cilju njihove maksimalne zaštite u saobraćaju.
Vozači i putnici u putničkim vozilima, naročito su ugrožena kategorija učesnika u saobraćaju u Kraljevu. Uzimajući u obzir podatke o vrednostima indikatora bezbednosti saobraćaja za PU Kraljevo, a koji se odnose naprocenat upotrebe mobilnih telefona u vožnji vozača i dostavnih vozila, procenat upotrebe zaštitnih sistema za decu od 4 do 12 god i procenat upotrebe sigurnosnog pojasa putnika na zadnjem sedištu u putničkim automobilima i dostavnim vozilima, koji značajno odstupaju od republičkog proseka i spadaju u crnu kategoriju pokazatelja, jasno je da rad u oblasti bezbednosti saobraćaja treba da bude baziran upravo na ovim indikatorima, konstatuje se u Nacrt Stretegije.
Procenat poginulih lica u saobraćajnim nezgodama sa komercijalnim vozilima Kraljevu značajno je veći u odnosu na prosek koji je zabeležen u Srbiji.
Istraživanja indikatora bezbednosti saobraćaja za PU Kraljevo pokazuju da 8,8% vozača teretnih vozila težih od 3,5 tone, u naselju koristi mobilni telefon u toku vožnje. Imajući u vidu intenzitet tranzitnog teretnog saobraćaja u Kraljevu, ovom problemu bezbednosti saobraćaja mora se posvetiti posebna pažnja u narednom periodu.
M. M. D.