Da li će Ibarska magistrala imati četiri trake?!

Dokle je stigla izrada projektne dokumentacije za brzu saobraćajnicu Kraljevo – Novi Pazar…

Prošlog jula objavili smo vest da je Javno preduzeće Putevi Srbije raspisalo tender za izradu Prethodne studije opravdanosti sa Generalnim projektom za izgradnju brze saobraćajnice prvog B reda Kraljevo – Ušće – Raška – Novi Pazar, u dužini od 125 kilometara.

Krajem septembra zaključen je ugovor sa grupom ponuđača koju čine Građevinski i Saobraćajni fakultet u Beogradu i preduzeće Hidropojekat saobraćaj iz Beograda. Vrednost posla je 118,5 miliona dinara, a prema obaveštenju o dodeli ugovora, koje je dostupno na sajtu JP Putevi Srbije, rok za završetak je 150 dana, dakle – oko 5 meseci.

Dokument još nije završen, zaključujemo iz odgovora koji smo dobili od JP Putevi Srbije, a u kome se navodi: „… u toku je izrada Prethodne studije opravdanosti sa Generalnim projektom za izgradnju brze saobraćajnice Kraljevo – Novi Pazar“. 

Međutim, da ideja o izgradnji ovog puta nije „tek onako“ svedoči podatak da je za ovu godinu planirano da se pristupi izradi i sledećeg planskog dokumenta:

Za ovu godinu planirana je izrada Prostornog plana područja posebne namene infrastrukturnog koridora i Studija opravdanosti sa idejnim projektom. Pokretanje javne nabavke zavisi od završetka prethodne faze izrade tehničke dokumentacije“ – navodi se u odgovori JP Putevi Srbije, koji je dostavljen portalu KRUG.

Šta je „brza saobraćajnica“?

Koliko je zahtevna deonica Ibarske magistrale od Kraljeva do Novog Pazara, znamo svi, a mnogi od nas se odlično sećaju koliko je tek bila zahtevna do pre 15-ak godina, pre proširenja kolovoza i oblažavanja nekih krivina.

Šta je to „brza saobraćajnica“? Ovaj termin naši zakoni ne definišu, pa smo od JP Putevi Srbije zatražili pojašnjenje i dobili sledeći odgovor:

„Ovaj termin se koristi za saobraćajnicu koja je namenjena za saobraćaj motornih vozila i koja svojim saobraćajno-tehničkim karakteristikama i građevinskim elementima omogućava bezbedno odvijanje saobraćaja.

Profil ovakve saobraćajnice je promenljiv i konkretno za brzu saobraćajnicu Kraljevo – Novi Pazar planirane su po dve kolovozne trake za svaki smer“.

Dakle, još malo pa autoput – ukupno četiri trake! Samo bez zaustavnih. Lepo, nadamo da ćemo brzih godina to dočekati.

Šta za građane znače ova planska dokumenta?

Jedna od misija koju je portal KRUG preuzeo na sebe je da edukuje građane da prate planska dokumenta i da reaguju na vreme – u onda kada su ta dokumenta na javnom uvidu i kada je moguće dati primedbe, organizovati se sa komšijama i širom zajednicom. A ne kada je plansko-tehnička dokumentacija uveliko usvojena, a mašine već došle pod prozor.

Da bismo dali odgovor na pitanje iz međunaslova – šta za građane znače planska dokumenta vezano za brzu saobraćajnicu Kraljevo – Novi Pazar, pogledajmo najpre šta je svaki od dokumenata koje smo pomenuli.

Dokumenta čija je izrada u toku: Za Prethodnu studiju opravdanosti sa Generalnim projektom ne postoji obaveza uključivanja javnosti, odnosno nije predviđen javni uvid.

Dokumenta čija je izrada planirana za ovu godinu: Prostorni plan područja posebne namene infrastrukturnog koridora i Studija opravdanosti sa idejnim projektom – za nas kao građane biće mnogo interesantniji jer postoji zakonska obaveza javnog uvida, jer se tiču šire društvene zajednice, a vrlo direktno građana koji žive na području kojim prolazi brza saobraćajnica.

Tokom javnog uvida svi mogu da se upoznaju sa planom i da upute primedbe, koje je komisija za javni uvid dužna svaki pojedinačno da razmotri i da da odgovor. Takav primer imali smo prošlog septembra u slučaju javnog uvida u Prostorni plan posebne namene Aerodroma Morava.

Kada se može očekivati javni uvid na Nacrt prostornog plana područja posebne namene brze saobraćajnice Kraljevo – Novi Pazar? Na ovo pitanje nemamo pouzdan odgovor, a rekli bismo da ga niko i nema, jer tender za izradu PPPPN-a i Studije opravdanosti sa idejnim projektom još nije ni raspisan, a i kad bude, biće potrebni meseci za njihovu izradu. Prema slobodnoj i laičkoj proceni, javni uvid neće biti pre druge polovine naredne godine. U međuvremenu – obratite pažnju kada se u medijima oglašavju javni uvidi u bilo koja planska dokumenta jer možda se tiču baš vas.

Na pitanje šta bi za sve nas u Raškom okrugu značila izgradnja brze saobraćajnice sa četiri trake Kraljevo – Novi Pazar, svako od nas bi mogao da odgovori, bilo kao vozač, bilo kao putnik. Poslednjih godina tehničkim intervencijama na samoj saobraćajnici i kontrolom saobraćaja mora se priznati da je smanjen broj nezgoda i poginulih na ovoj deonici. Nismo pronašli podatke izdvojeno za deonicu Kraljevo – Novi Pazar, ali zastrašujuće zvuči da je od 2000. godine do 2016. na celoj Ibarskoj magistrali poginulo 676 ljudi!

Sa izgradnjom autoputa Miloš Veliki severni deo Ibarske magistrale je znatno rasterećen. Ostaje da doživimo zapadnu obilaznicu oko Kraljeva i put do Novog Pazara u četiri trake!

Radmila Vesković

Preporučujemo na slične teme:

4 sata burne rasprave o Nacrtu prostornog plana aerodroma „Morava“

Da li će ispod Jarčujka biti prokopan tunel?!

Za bezbednost saobraćaja u Kraljevu 40 miliona dinara

Ja nisam poslušao nikoga