28. april 2020.
Pandemija koronavirusa donela je višestruke probleme privatnom sektoru u Srbiji, a iako nisu imali zabranu rada, taksisti posebno iščekuju ,,bolje dane”, jer zbog smanjenog obima posla svakodnevno nailaze na brojne probleme
Prema rečima taksista iz nekoliko taksi-udruženja iz Kraljeva sa kojima smo razgovorali, većina njih tokom vanrednog stanja radi u ,,minusu”, zato što posla ima za oko 60-70 procenata manje nego u normalnim okolnostima. Cene usluga, kako tvrde, nisu menjali, jer bi se tek onda ,,proredile” vožnje, budući da je prema odluci Kriznog štaba za vanredne situacije, samo jedan klijent dozvoljen u vozilu, pa samim tim, ne postoji mogućnost međusobne ,,podele” troškova vožnje među putnicima.
Takođe, propsane mere se poštuju, kako kažu, ,,bez pogovora”- jer u suprtotnom, osim što bi rizikovali da naruše svoje i tuđe zdravlje – našli bi se u još nezgodnijoj finansijskoj blokadi, zato što su kazne za kršenje propisa – previsoke.
– Pravila se striktno poštuju. Jedno od njih nalaže da klijent sedi na zadnjem sedištu, a da vozača od klijenta deli zaštitini paravan, dok je mesto suvozača prazno. Maske i zaštitne rukavice su obavezne, kao i redovna dezinfekcija vozila. Klijenti su uglavnom već upoznati sa uslovima, koriste zaštitnu opremu i, za sada, imamo lepu saradnju – za portal Krug kazao je Marjan, dugogodišnji vozač ,,As” taksija.
On je dodao i to da mnogi sugrađani nisu upoznati sa činjenicom da i za taksi-prevoznike važi policijski čas i zabrana kretanja, pa je samim tim i radno vreme ,,klizno”, jer i vozači treba da stignu svojim kućama pre policijskog časa. Korisnici taksi usluga, sada su pretežno oni koji nemaju prevoz do posla, budući da je autobuski linijski prevoz ukinut.
***************************************************
USKORO NORMALIZACIJA GRADSKOG PREVOZA I U KRALJEVU?
Inače, autobuski prevoz, koji je obustavljen 21. marta, kako je najavljeno na konferenciji Republičkog štaba za vanredne situacije, od danas bi trebalo da se postepeno vraća u normalu, a prema rečima Dušice Lužanin, direktorke preduzeća ,,Autoprevoz Čačak”, linije još nisu otvorene, jer se čeka poseban akt Vlade o izmeni koja se tiče obavljanja javnog, gradskog i prigradskog prevoza.
– Čekamo sledeću uredbu Vlade, bez koje je i dalje zabranjen rad javnog, gradskog i prigradskog prevoza. Nadamo se da će se prevoz normalizovati u što kraćem roku, o čemu ćemo blagovremeno obavestiti naše korisnike – kazala je Lužanin za RTV ,,Kraljevo”.
**************************************************
– Trenutno se taksijem voze samo oni koji su u obavezi da odlaze na posao, pogotovo u prigradskim naseljima i obližnjim selima, u kojima nema linijskih taksista i ,,divljaka” koji su isplativija varijanta. Takođe, u početku smo imali i dosta poziva za vožnje do obližnjih hipermarketa, kada su ljudi masovno kupovali ,,na veliko”. Cenu vožnje nismo menjali. ,,Start” (sa prvim pređenim kilometrom) je i dalje 130 dinara, a cena pređenog kilometra – 65 dinara – dodao je naš sagovornik.
Na ekonomske probleme koji tište taksi-prevoznike, skreće pažnju i Zoran iz taksi-udruženja ,,Karanovac”, koji naglašava da je od proglašenja vanrednog stanja, konstantno u minusu, zato što zbog drastičnog smanjenja obima posla, ne uspeva da pokrije ni dnevne troškove za vozilo.
– Trenutno većina kolega posluje u minusu, jer je na dnevnom nivou potrebno oko 4.000 dinara da taksista pokrije troškove i bude ,,na nuli”, a ukupni dnevni pazari su od 2.000 do 3.000 dinara. Sa popuštanjem mera i smanjenjem zabrane kretanja i pazari su se za ,,mrvicu” pojačali, ali su ljudi i dalje u strahu i svude gde mogu idu pešice. Ne rade škole, restorani, ljudi se međusobno ne posećuju, iako je malo opuštenija atmosfera u vazduhu, nego, recimo, krajem marta. Najviše poziva imamo za kratke relacije, u samom gradu, dok za vožnje do, recimo, Vrnjačke Banje ili Čačka, putnici uglavnom biraju linijske taksiste. Ne bi valjalo da ova situacija potraje, jer u tom sličaju, ,,crno” nam se piše na duge staze – zaključuje naš sagovornik komentarišui “taksi u doba korone”.
Jovana Ristić