NA AUTOBUSKU STANICU SAMO HELIKOPTEROM

21. septembar 2016.

Zemljište oko stanice je u vlasništvu Republičke direkcije za imovinu, a ona taj plac može ustupiti samo državnim preduzećima i ustanovama, nikako privatniku koji bi, eventualno, kupio „Autotranspot”

Zemljište kojim sada autobusi prilaze peronima, a i plac na kome je 25 stajališta na kraljevačkoj autobuskoj stanici nije vlasništvo preduzeća „Autotransport“, koje je u stečaju, već države. Država taj plac poseduje, a korisnik te površine od oko 1,9 hektara je JP „Železnice Srbije“, pa je prodaja, kao i zakup, stanice pravno toliko komplikovana da budući vlasnik, ako želi da nastavi delatnost, može da kupi samo zgradu do koje bi lakše stigao helikopterom nego autobusima. Ti novi podaci ponuđeni su nam posle nedavne rubrike o sudbini autobuske stanice u Kraljevu.

O čemu je uistinu reč? Krajem šezdesetih prošlog veka, kraljevačko građevinsko preduzeće „Kablar“, koje odavno ne postoji, dobilo je urbanističke dozvole i na placu pokraj pruge u Kraljevu sagradilo zgradu od 736 kvadratnih metara. Taj objekat odmah je kupilo preduzeće „Autotransport“ za potrebe autobuske stanice. Takvu namenu imala je ta zgrada dugi niz godina, u početku je njen urbanistički status bio privremen, ali je posle i legalizovana. No, nije taj objekat suština priče, jer on je i danas, istina pod hipotekom, vlasništvo „Autotransporta“ i moći će da bude prodat iz stečaja. Ali, zemlja oko njega bi mogla da promeni vlasnika tek posle niza peripetija, pa možda čak samo uz odluku Vlade Srbije. Jer, kad je zgrada građena zemljište je bilo u vlasništvu železnice, znači bilo je sve društveno, sve naše i nije bilo potrebe za prevođenjem. Ali, došle su devedesete godine kada tržište postaje odlučujući faktor, pa se neko iz JP „Železnice Srbije“ setio da je plac njihov i od „Autotransporta“ traže plaćanje zakupnine. O tome se sklapa ugovor i „Autotransport“ železnici mesečno plaća 260.000 dinara. Tako je sve do kraja 2009. godine, do novog Zakona o planiranju i izgradnji kada ovo zemljište prelazi u svojinu Republičke direkcije za imovinu, a železnica postaje samo korisnik. Železnica ga, dakle, ne može ni prodati, ni izdati u zakup, a Direkcija taj plac može ustupiti samo državnim preduzećima i ustanovama, nikako privatniku. Doduše, može ga prodati, ali uz saglasnost vlade za šta je neophodno „debelo“ obrazloženje i strpljenje. Ta situacija je već isprobana, jer je budući da je „Autotransport“ od prošle godine u stečaju nedavno bila raspisana javna ponuda za zakup autobuske stanice i od sedam ponuđača to pravo je dobila kraljevačka firma „Maksi bus“, uz mesečnu zakupninu od dva miliona dinara. Ali, to nije realizovano, jer zakupac nije dobio dozvole od nadležnog ministarstva pošto onaj onaj ko je u zakupu stanice da bi se bavio tom delatnošću mora biti i u zakupu zemljišta kojim se autobusi kreću… I, taj ugovor je raskinut.

Kako od stečajne uprave doznajemo, autobuska stanica će krajem godine biti nuđena i na prodaju. U slučaju da uspeju i privole odgovorne u Direkciji da i oni plac ponude na prodaju, bila bi nuđena zgrada sa zemljištem. Ali, da čak i da takve odluke bude tamo ar placa staje oko 20.000 evra… I, gotovo je izvesno da će biti zainteresovanih. Možda, uz nameru budućeg vlasnika da promeni namenu ali tada bi Kraljevo ostalo bez autobuske stanice.

– Zato bi bilo najbolje da stanicu kupi grad, pa smo pokrenuli inicijativu za promenu Plana detaljne regulacije tog područja kako bismo ovo zemljište proglasili površinom za javne namene. Onda bismo tražili od Vlade Srbije da se proglasi javni interes i taj plac bi gradu bio prenet bez naknade, administrativnim putem. To jeste duga i složena procedura, ali je, očigledno, da samo tako možemo zadržati autobusku stanicu, tu gde je sada – kaže Milan Milošević, član Gradskog veća grada Kraljeva.

Autor: Miroljub Dugalić

Izvor: (http://www.politika.rs/sr/clanak/361299/Na-autobusku-stanicu-samo-helikopterom)