Grčki svet – dan treći A.N.F.I.teatar festivala 2022.

Neumoljivost očuvanja iz mitova ispredene časti zajednice i pred zajednicom, kojoj se pojedinac ima žrtvovati uz mučno saglašavanje njegovih najbližih srodnika, važan je deo sadržaja ove pozorišne priče

Običajni sistem antičke Grčke počivao je na principu nadmoći zajednice nad pojedincem. Grčki čovek se, govorili su Heleni, rađa najpre zarad dobra svoga polisa, potom zarad dobra svoje porodice i tek na kraju zarad sebe samog. Stoga se za njih svrha života ostvarivala u polisu i za polis.

U situaciji žrtvovanja života za polis, za svoju zajednicu, našla se Ifigenija, ćerka mikenskog kralja Agamemnona, koji je predvodio grčku vojsku u pohodu na Troju. Pohod biva sprečen usled nepovoljnih prilika u Aulidi, odakle je Grci trebalo da isplove. Prorok Kalhant objavljuje da boginji Artemidi treba prineti na žrtvu Agamemnonovu ćerku Ifigeniju, kako bi se bogovi umilostivili i Grcima omogućili plovidbu. I tu započinje zaplet Euripidove tragedije „Ifigenija u Aulidi“, po čijim motivima je crnogorski reditelj Zoran Rakočević postavio predstavu „Ifigenija po Euripidu“ u produkciji Centra za kulturu Kolašin, Centra za kulturu „Vojislav Bulatović Strunjo“ Bijelo Polje i NVO „Korifej teatar“ iz Kolašina.

Radnja je na sceni izvedena u spojevima opreka antičkog i modernog, obnaženog i zatomljenog, telesnog i duševnog, čednog i okrutnog. Sve to pratilo je idejne sadržaje roditeljske ljubavi sukobljene sa dužnošću prema običajima predaka, čiji zakoni neumoljivo slamaju junake. Pri tome, sve vreme se provlači nit surovo zasnovanih muško-ženskih odnosa svedenih na čuvstvene naboje, koji u tragičkom odušku završavaju u farsičnoj pohoti. 

Ono gde ova predstava u bitnome podražava stanje grčkog sveta jeste neumoljivost očuvanja iz mitova ispredene časti zajednice i pred zajednicom, kojoj se pojedinac ima žrtvovati uz mučno saglašavanje njegovih najbližih srodnika. Ujedno, te od pojedinca otuđene sile njime i dominiraju, te se njegova tragika ogleda u nemogućnosti opiranju njima, što dovodi i do ludila, sumanutosti, nevoljnih odluka i prinudnih obmana, čijoj se ukovitlanosti, opet, suprotstavlja bolna, monolitna i nepomirljiva majčinska ljubav Klitemnestre.

„Ifigenijom po Euripidu“ publika ANFIteatra imala je priliku da se upozna sa jednim delom grčkih klasičnih tragičara, a sam festival je ugošćavanjem aktera iz susedne države na još jedan, sebi primeren način, pomerio granice svojih dosadašnjih dostignuća.

             Vladimir Marović

foto: Milica Šolajić