Kad duborez kao hobi postane više od zanata i dodatni izvor prihoda

Kristina Radisavljević ima posao od kojeg prima platu, ali duborez, koji radi isključivo ručno, za nju predstavja posvećenost tradiciji koja se prenosi sa generacije na generaciju

Duborez je zanat s bogatom istorijom, poznat još od antičkih vremena. Kroz vekove, majstori ovog zanata su stvarali umetnička dela koja su ukrašavala crkve, hramove i domove širom sveta. Kristina Radisavljević iz Brezovice kod Vrnjačke Banje već 25 godina uspešno neguje umetnost duboreza, drevnog zanata koji se prenosi s generacije na generaciju. I ona je svoju strast prema izradi ikona i drvenih umetnina nasledila od oca, a danas ovu umetnost unapređuje i unosi u savremeni kontekst.

Za svoj hobi Kristina kaže da nije lak, ali da donosi veliko zadovoljstvo.

Ovu veštinu, koja zahteva izuzetnu preciznost i kreativnost, Kristina koristi za stvaranje raznovrsnih umetničkih dela – od lovačkih dasaka i satova, do medaljona i ikona. Čini se da nema toga što u drvetu Kristina ne zna da napravi.

Duborez se može naučiti, ali je neophodan i talenat. Da bi se stvorio veran lik, potrebno je ne samo tehničko znanje već i umetnički dar. Moraš da znaš da odrediš dubinu lika, kako da izvedeš oči, nos, usta, što je kod mnogih teško. Mislim da je 90 odsto talenat, a 10 odsto upornost, volja i želja da se radiobjašnjava Kristina.

Od ovog hobija može lepo da se zaradi, jer su ručno rađene ikone sve traženije poslednjih godina, a posebno su popularni medaljoni koji se poklanjanju na svadbama i krštenjima.

Nedavno je za klijentkinju iz Australije odradila posao koji je zahtevao mesec i po dana posvećenog rada i izradu 150 medaljona Bogorodice i velike ikone.

– Bio je to danonoćni rad. Poslednjih godina ljudi sve češće poklanjanju ikone za slave, tako da posla ima dosta. Kako uradim ikonu, tako se proda. Ja sam i zaposlena, a ovo mi je prvenstveno hobi koji radim iz zadovljstva, a omogućava mi pristojnu dodatnu zaradu.

Iako se savremeni duborez često obavlja mašinama, Kristina insistira na ručnom radu, što njenim kreacijama daje jedinstven karakter i povezuje ih s vekovnom tradicijom. Da bi se na taj način uradila jedna ikona, u zavisnosti od veličine, potrebno je, pojašnjava nam naša sagovornica, do 20 dana:

Sam proces izrade ikone traje. Prvo se radi pozadina, koju je potrebno lepo izravnati, zatim kreće obrada dletima i na kraju, kada se sve završi sa duborezom, ide bajcovanje. To je, zapravo, nijansiranje, process tokom kojeg izvlačim senke. Na samom kraju ide lakiranje, koje predstavlja zaštitu ikone.

Kristina duboreze radi u trešnjinom, orahovom, ali najviše u lipinom drvetu, koje porodica Radisavljević ima na svom imanju.

– Pošto imamo našu lipu, ona materijal za obradu ne mora da kupuje. To se u jesen poseče, trupci se odvezu u strugaru. Tamo se to sve izreže na daske određene debljine i onda se doveze kući gde se suši. Kada drvo bude dovoljno suvo, Kristina može da počne da ga koristi za rad priča Kristinina svekrva, Radmila Radisavljević.

Kristina ne samo da čuva ovu drevnu veštinu, već se trudi i da inspiriše svoje najbliže. Kako je ona sve naučila od oca, a ima dva sina koji su nasledili umetnički dar, nada se da će oni nastaviti porodičnu tradiciju duboreza koji je više od zanata – most između prošlosti i sadašnjosti.

Zato možda Kristina Radisavljević jeste pravi primer kako strast i posvećenost mogu da transformišu hobi u uspešan preduzetnički poduhvat, čuvajući pritom svu lepotu umetničke tradicije koja traje vekovima.

    A. Petrović