JKP Vodovod i Autoprevoz Čačak uputili su predloge Skupštini grada za poskupljenje svojih usluga za po 20%
Nadzorni odbor JKP Vodovod Kraljevo doneo je danas odluku da voda iz gradskog vodovoda – i sve usluge koje idu uz to: odvođenje, prečišćavanje i održavanje priključka – poskupi za 20%. Odluku o cenama komunalnih usluga donosi osnivač preduzeća, u ovom slučaju je to Skupština grada Kraljeva.
Sadašnje cene usluga JKP Vodovod na snazi su od 2013. godine. U narednoj tabeli možete pogledati poređenje sadašnjih cena i predložene, 20% više cene usluga. Na ovo treba dodati i fiksni iznos za „pogonsku spremnost sistema“, koja se u našim računima zove „održavanje priključka“, koji će takođe skočiti za 20% – umesto sadašnjih 115 na 138 dinara.
Utvrđene su nove cene za privredu, koja i inače vodu plaća po znatno višim cenama. Tako bi kubni metar vode sa uslugom odvođenja i prečišćavanja umesto sadašnjih 151,66 dinara koštao 181,89 dinara.
U obrazloženju zahteva za ovo poskupljenje JKP Vodovod navodi drastično povećanje cene električne energije u poslednjih godinu dana, kao i ostala poskupljenja tokom poslednjih devet godina, koliko važi sadašnja cena vode. Ovo su argumenti JKP Vodovod:
- Od 2013. godine inflacija u Srbiji iznosi 20,9%;
- U izradi plana za 2022. uračunato je poskupljenje električne energije od oko 50%. Međutim, na javnoj nabavci dobijena je cena za 400% veća od prošlogodišnje! To se navodi u obrazloženju odluke o poskupljenju donete danas, ali obrazloženje je očito pisano znatno ranije. Naime, 2. juna Vlada Srbije je preporučila EPS-u da cena struje za privredu ostane na nivou od 75 evra po MWh (nešto manje od 9.000 dinara). To je za sada poskupljenje od 35%, a ne od neverovatnih 400%, tako da je ovaj trošak, rekli bismo, za sada u okvirima Programa poslovanja JKP Vodovod za 2022. Međutim, zaista je pitanje do kada će Vlada Srbije moći da ograničava cenu struje za privredu na 75 evra/MWh ako se zna da struju uvozimo po ceni od 240 evra/MWh (!);
- Materijal za održavanje vodovodne i kanalizacione mreže poskupeo je 30%;
- Gorivo je poskupelo 27%;
- Poslovni prihodi JKP Vodovod su 7% manji od poslovnih rashoda, pa je tako prošla godina završena sa gubitkom od 40 miliona dinara;
- Navodi se da izdaci za vodu i kanalizaciju u proseku čine 2,7% prosečne plate Kraljevčana i da predstavlja socijalnu, a ne ekonomsku kategoriju…
Eto, tako izgleda cena vode i kanalizacije iz ugla JKP Vodovod. Zaista, kad se ima u vidu da cena nečega nije promenjena 9 godina, onda zahtev za povećanjem zvuči realno. A još realnije da ima mnogo porodica u ovom gradu kojima će skok iznosa na računu za vodu predstavljati problem.
Poskupljenje prevoza, opet?!
Gradski i prigradski prevoz poslednji put je poskupeo pre godinu i po dana, u decembru 2020. i to za 9%, a sada iz preduzeća „Autoprevoz Čačak“, koje je nosilac konzorcijuma autoprevoznika u Kraljevu, stiže zahtev za poskupljenjem od 20%. Ako Skupština grada prihvati ovaj zahtev, cene bi trebalo da budu:
U obrazloženju „Autoprevoza Čačak“ navodi se:
- Troškovi servisiranja i održavanja vozila su porasli za oko 25%;
- Troškovi zarada su porasli za oko 45%! Pre godinu i po dana kad je traženo ono povećanje od 9% pisalo je da su troškovi zarada porasli 35%, i sad ovih 45% u odnosu na te već povećane… Kao razlog za povećanje zarada navodi se nedostatak profesionalnih vozača i da pokušavaju da ih povećanjem zarada sačuvaju u dovoljnom broju. Ako je to sve zaista otišlo u džep vozača, svaka čast. Ovoga puta u obrazloženju nema rečenice koja je postojala u prethodnom i u kojoj je pisalo da su paralelno rasle i plate zaposlenih na dispečerskim i administrativnim poslovima;
- Međutim, iz prethodnog obrazloženja prepisana je od reči do reči rečenica „da se prevoz na teritoriji grada Kraljeva obavlja vozilima koja ispunjavaju znatno više EURO norme nego u prethodnom periodu…“ i da su zato obaveze održavanja više „čak i do 30%“. Pošto je to od reči do reči pisalo i u obrazloženju za prethodno poskupljenje, da li to znači da su sada autobuski koji krstare kraljevačkim ulicama i seoskim putevima 2x viši od EURO standarda?! Dakle, za 2,5 godine standardi su 2x podizani iznad EURO standarda! Fantastičan uspeh… verovatno se nešto pričinjavalo putnicima koji su se prošlog leta žalili da se klime u autobusima ne uključuju;
- Sa ovim uvećanjem cena prevozne karte na teritoriji Kraljeva bila bi niža ili u rangu sa ostalim gradovima u okruženju;
- „Autoprevoz“ i „Pub Internacional“ i pored svih teškoća uspevaju da održe redovan saobraćaj na svim linijama pri tome održavajući polaske na linijama na kojima usled malog broja putnika beleže gubitak;
- Ovim se završava argumentacija u obrazloženju zahteva za poskupljenje. Zvuči čudno, ali nigde se ne pominje poskupljenje goriva! Da li to znači da će za neki meseci zbog goriva uslediti novi zahtev za poskupljenjem prevoza?
Svi smo, naravno, svesni da su veliki potresi u svetskoj ekonomiji, da su tržišta poremećena, da je velika energetska kriza… i da nikom u privredi nije lako. Ali, nije lako ni građanima. Zato od gradskih vlasti očekujemo da se obavezno raspitaju o cenama prevoza u gradovima slične veličine, da se raspitaju kako to da u Čačku nije bilo poskupljenja prevoza od 2018, nije ni u Beogradu, ali dobrano je od 1. juna poskupelo u Nišu… Dakle, poređenje cena, računajući subvenciju koju plaća grad, pa donošenje odluke.
Radmila Vesković
*Ovaj tekst deo je projekta sufinansiranog od strane European Endowment for Deomcracy. Stavovi iskazani u ovom medjskom sadržaju predstavljaju stavove autora i sagovornika, a ne Fondacije
Kraljevo je u grupi gradova sa najvećom cenom vode ! Prethodni direktor je ostavio Vodovod sa velikim plusom na računu, a sada su u povelikom minusu. Koliko “rođaka` i partijskih drugova se uhlebilo, nemate dovoljno nameštaja i kancelarija za sve novoupošljene stručnjake ?!
A dal da uvedu nove kase kako zakon za sve nalaze, ili ce i dalje taj isti zakon krsiti…. I pitanje koliko su im validne karte koje izdaju za prevoz
Pub-ov za Cacak je vec poskupeo,tako da isto Pub-ov koji ide za Lazac i Rocevice nema istu cenu karte do iste stanice kao sto ide za Cacak. A cena karte je nacinjena po kilometru a ne po relaciji gde koji ide
Ukoliko bi poskupeo prevoz to bi bilo dno dna,i sada je zaista skup . Mestani na kracim relacijama su kaznjeni… A o redovnim linijama je diskutabilno pricati,a pogotovo o ljubaznosti vozaca… Klime se retko pustaju a salju one skuter autobuse gde narod nabiju kao u sardinu… Koliko je obecavano sa tim novim prevoznikom toliko je razocarenja u narodu, BRUKA od prevoza u svekom pogledu