DA LI JE LEPŠI ISTOK ILI ZAPAD?

23. septembar 2016.

Najnoviju premijeru Kraljevačkog pozorišta „Sledeći idiot“, koja se bavi temom terora sistema nad pojedincem, korediteljski potpisuju Aleksandra Kovačević i Miodrag Dinulović

Dva reditelja, četvoro glumaca, dva komada, jedna predstava i to – premijerna, druga u ovoj sezoni. U petnaestoj godini profesionalnog postojanja, Kraljevačko pozorište izlazi sa 233. premijerom po redu otkada teatar postoji. Premijera je zakazana za ponedeljak, 26. septembar, a glumci će se prvi put pretpremijerno predstaviti publici sutra uveče (subota, 24. septembar u 20 časova).

U pitanju je, navode, groteskni realizam, jer „živeti grotesku nije lako, a jo je teže igrati je“. Predstava je, prema rečima Miodraga Dinulovića specifičan pozorišni događaj zbog spoja dve potpuno raznorodne dramske forme. Jedan komad rađen je po tekstu Terensa Meknelija „Sledeći“, koji je pisan za Brodvej 1969. godine, kada je osvojio nagradu za najbolji pozorišni komad. Ovaj deo predstave kao reditelj potpisuje Aleksandra Saša Kovačević koja je radila sa glumcima Milenom Jovašević i Zoranom Cerovinom, dok se drugi reditelj ove predstave Miodrag Danilović, koji je direktor Kraljevačkog pozorišta, opredelio za tekst Muze Pavlove, ruske spisateljice rođene 1917. godine. Ona je bila prvi avangardni pisac kratkih komada, a njene jednočinke su ušle u svetsku istoriju drame.

– U ruskoj priči se postavlja pitanje da li čovek može da živi i da se kreće slobodno ako nema hiljadu uverenja, a među njima i potvrdu da nije idiot? Muza Pavlova je tekst napisala pre skoro 100 godina, a mi smo taj pozorišni „dramolet“ pokušali da napravimo zanimljivim današnjoj publici – naveo je Danilović, dramaturg i reditelj komada „Idiot“ u kojem igraju Biljana Talić i Predrag Pavlović.

On dodaje da kraljevački teatar do sada nije imao sličan poduhvat, ali da su oni baš želeli tu slobodu eksperimenta, pa predstava nosi naziv „Sledeći idiot“, koji je spoj naslova oba komada.

–  Moja lična zapitanost, kao pozorišnog stvaraoca, nalazi se u knjizi „Dvadeset srpskih podela“ Duška Kovačevića, koji na pitanje: da li je lepši Istok ili Zapad odgovara: „ Hiljadu godina stojimo na raskrsnici puteva, jedan vodi na Istok, drugi na Zapad, vekovi prolaze, a mi smo i dan danas neodlučni kojim putem da pođemo. Čas nam se čini da valja krenuti put istoka, gde nam je duša i prošlost, a čas prema Zapadu, gde nam se nalazi računica i čista, zdravorazumska logika. Dok se mi svađamo, okrvavljeni, na tom putu levo ili desno pored nas prolaze neki srećni ljudi, kreću se i pitaju: „Ko su ovi ljudi koji se svađaju?“ A mi i dalje ne znamo da li levo, ili desno.“ Naša predstava ne daje nijedan odgovor, već podstavlja zanimljivo pitanje: „Ko ste vi i ko je sledeći?“ – pojašnjava Dinulović, izražavajući nadu da će publika predstavu voleti zbog toga što je ona plod dvomesečnog rada u koji je ekipa ugradila sve što zna.

Aleksandra Kovačević kaže da se komadi, iako se jedan događa u Rusiji, a drugi u Americi, u velikim vremenskim razmacima, bave istom temom – terorom sistema nad pojedincem.

– Probali smo da napravimo vertikalu do današnjeg trenutka i mislim da smo u tome uspeli. Predstava je zabavna i, verujem, gledljiva, ali ostavlja i gorak ukus u duši, jer sam sigurna da će svako prepoznati sebe u prikazima iživljavanja birokratskog sistema – navela je Kovačević.

Zoran Cerovina, koji glumi u komadu „Sledeći“, kaže da je dvomesečni rad bio i stresan, i uzbudljiv, ali da je pozorište možda najbolje opisao akademik Ljubomir Simović rečima da „teatar ljudima služi da razumeju život, a ponekad i da ga zaborave“.

Ova predstava ispunjava oba zadatka, jer ćemo zabaviti publiku, ali i pomoći joj da razume neke odnose na različitim krajevima sveta i da sebe shvate – rekao je Cerovina, ističući kao ključnu stvar poverenje koje su glumci imali u reditelje.

Mlada glumica Milena Jovašević smatra rad na predstavi dragocenim iskustvom, veruje da će se mnogi pronaći u obe priče i nada se da će publika osetiti energiju koju su svi uložili u predstavu.

Prema rečima Biljane Talić, u ruskoj priči bežali su od toga da zabave publiku, jer su želeli da ispričaju istinu, da neki administrativni službenik pronađe u predstavi sebe.

On treba da vidi kako je okrutan, a opet je žrtva sistema koji ga je samleo, jer radi sve da bi zadržao posao i da bi se nekome dokazao, a za sve to dobije možda samo jednu značku – kaže Talić.

I glumac Predrag Pavlović smatra da je vredelo proći kroz sve, da će predstava biti zanimljiva publici, a da je sada na glumcima da sve kažu na sceni.

Scenograf je Vladan Slavković, koreograf Ana Petaković, a izbor muzike pripada rediteljima.

Zato, u ponedeljak 26. septembra u 20 časova, izvolite na najnoviju premijeru Kraljevačkog pozorišta, čekaju vas daske koje život znače!