Planiramo razvoj kadrovskih veština, proizvodnih sposobnosti i nove tehnologije, uz spajanje inženjerskog tima iz Kraljeva sa timovima „Beam Globala“ iz San Dijega i Čikaga, poručuju novi i stari vlasnik
Američka kompanija Beam Global je inovator čiste tehnologije sa sedištem u SAD. Oni su vodeći dobavljač inovativnih održivih proizvoda i tehnologija za punjenje električnih vozila (EV), skladištenje energije i energetsku sigurnost. Ova kompanija je novi vlasnik „Amige“ iz Kraljeva, koja će od sada poslovati pod imenom „Beam Europe“. Desmond Wheatley, generalni direktor Beam Global (kompanije sa sedištem u San Dijegu i fabrikama u Čikagu, a sada i u Kraljevu) i Ivan Tlačinac, generalni direktor Beam Europe dali su intervju za portal Krug.
Ovaj razgovor je vođen u danu kada je, 75 članova investicione zajednice sa američkog Volstrita, u prenosu uživo, imalo priliku da sat i 15 minuta gleda priču o tome šta je „Amiga” nekada bila i kakva je to kompanija. tri nedelje nakon kupovine.
Ivan Tlačinac: Oni su imali priliku da upoznaju naš inženjerski tim i vide šta naše preduzeće ima, počev od parka sa novom upravnom zgradom, preko kompletne proizvodnje, do zaliha materijala i gotovih proizvoda. Spajanje sa kompanijom Beam Global daje nam mogućnost da našim postojećim i novim kupcima ponudimo najnovija infrastrukturna rešenja za punjenje električnih vozila na bazi obnovljivih izvora energije, a istovremeno nam otvara i druge potpuno nove mogućnosti. Imamo inženjerske i operativne mogućnosti za proizvodnju Beam Global patentiranih rešenja, kao i dugu listu potencijalnih tržišta na kojima se takvi proizvodi mogu prodati.
Smatram da imamo kapacitete i mogućnosti i verujem da ćemo vrlo brzo moći ovde da proizvodimo sve što proizvodi Beam Global u Americi. Takođe, zajedno radimo na razvoju novih proizvoda – onih koje imaju kao patente širom sveta, ali još uvek nisu proizvedeni. Ovih dana naši timovi u San Dijegu, Čikagu i Kraljevu bili su u skoro svakodnevnom kontaktu na ovu temu. To znači da kapaciteti sva tri tima u tehničkom, kadrovskom i tržišnom smislu opravdavaju planove da ćemo za pet godina imati pet do deset puta veći promet nego sada. Naravno, to će značiti i ulaganja u nove tehnologije, proizvodnu opremu i, što je najvažnije, kadrove.
Desmond Wheatley: Veoma sam srećan što sam ovde! Tek je završena ova naša „turneja uživo” i već mi se javljaju ljudi iz Amerike. Neki od njih su iz banaka i investicionih fondova sa Volstrita. Svaki od njih ima hiljade investitora iza sebe koji ulažu preko njih. Posao tih bankara je da čuju šta imamo da im kažemo i pokažemo, a zatim donose odluke o investiranju. Već imamo veoma pozitivnu reakciju sa Volstrita, što je zaista važno, jer je Beam Global javno preduzeće koje trguje na NASDAQ-u (najveća elektronska berza sa sedištem u Njujorku, prim. autora). To je moja prva odgovornost: da akcionari zarađuju kako posao raste. Imali smo kvalitetnu publiku koja je odlično primila informacije!
Znate, danas je teško naterati ljude da potroše čak i minut i 15 sekundi svog vremena da nešto odgledaju, a kamoli pun sat i 15 minuta. Sama činjenica da su ostali ovoliko je, zapravo, neverovatna. Ranije se, u sličnim prilikama, dešavalo da se ljudi pridruže na neko vreme, a onda odu ili ih neko zameni. Dakle, ovo je veoma dobro! Potvrdio bih Ivanova očekivanja da će i posao rasti veoma brzo, jer imamo zaista dobre i jedinstvene proizvode za industriju električnih vozila i skladištenje energije koji se veoma brzo razvijaju.
Evropa je, kako objašnjavaju naši sagovornici, mnogo veće tržište od Severne Amerike. Prema zvaničnoj statistici, u Severnoj Americi ima 219.000.000 automobila, u Kini 320.000.000, a u Evropi 405.000.000 automobila.
Desmond Wheatley: Evropsko tržište je mnogo veće od Severne Amerike, pa čak i Kine (kada pogledate celu Evropu). Neverovatno je da možemo da dođemo na ovo tržište i počnemo da pravimo proizvode tri nedelje nakon potpisivanja ugovora. Nikada nisam video ništa slično, tako da je to odlična prilika. Ipak, sama prilika nije ništa bez sposobnosti. Kada imate oboje, onda je to veoma dobra stvar, a ono što sada imamo ovde je ogromna prilika i sposobnost! Na ovo tržište ćemo doneti intelektualnu svojinu koju smo razvili u poslednjih 12-13 godina u SAD. Proizvodićemo proizvode ovde i zajedno ih razvijati za budućnost poslovanja.
Na sastanku sa celim timom i sa svim zaposlenima rekao sam: „Biće promena, ali ne loših!“ Oni će nastaviti da rade ono što su radili, a mi ćemo nastaviti da ulažemo i radimo ono što Ivan već radi, a to je da ovo mesto učinimo boljim. Tako ćemo dodati nove mogućnosti za rast, nove mogućnosti za nove proizvode. To znači više sigurnosti za postojeće zaposlene, više mogućnosti za rast, učenje i napredovanje. To će stvoriti više mogućnosti i za nove poslove, više obuke i bolje karijere. Uvek naglašavam da ovo ne treba da bude samo posao, već karijera. Razlika je očigledna. jer dolazite i odlazite za poslom. Za karijeru ostaješ, jer imaš prilike u životu i to je ono što želimo da razvijamo.
„Amiga“ je duže od tri decenije gradila kredibilitet i čvrste odnose sa klijentima iz javnog i komercijalnog sektora na 16 tržišta širom sveta. Prošlo je više od 33 godine od kada je „Amiga” proizvela prvi liveni kandelabar koji ulepšava izgled prostora ispred manastira Žiča i Ibarskog keja u Kraljevu. Preduzeće je osnovao Miroslav Tlačinac, koji se nije plašio izazova, a od 1990. godine proizvodni program je proširivan i povećavan je obim proizvodnje. Iz programa javne rasvete nastao je program čelično-rešetkastih konstrukcija.
Drugi poslovni pravac bilo je formiranje građevinske operative u okviru koje je izgrađen veliki broj dalekovoda i žičara u skijalištima. Ulaskom u kompaniju Beam Global, „Amiga” je dobila priliku da svojim postojećim, a i novim kupcima ponudi najnovija infrastrukturna rešenja za punjenje električnih vozila na bazi obnovljivih izvora energije, a istovremeno za sebe otvara potpuno nove mogućnosti.
Ivan Tlačinac: Naš cilj je da postanemo lideri na evropskom tržištu. Obnovljiva, održiva energija je energija budućnosti, a „Beam Global” ima patente u ovoj oblasti. Nema sumnje; potpuno smo sigurni da je ovo što smo uradili dobar potez, ali jedno je šta mislimo i šta radimo mi kao stari i novi vlasnici i naši timovi, a sasvim drugo kako zaposleni reaguju na takve informacije. Bilo nam je veoma teško da predvidimo kako će radnici primiti vesti o prodaji. Naravno, imali smo mnogo pitanja: 1000 zašto i 1000 zato. Sada sam uveren da smo na pravom putu – da se edukujemo korak po korak i da odgovorimo na svako pitanje.
„Amiga“ je još uvek tu, njen menadžment je postao deo nove kompanije. Mi nismo van nje, što znači da verujemo u ovu priču. A ako mi verujemo, verujte i vi! Hajde da se udružimo da povećamo poslovanje u svakom segmentu. Mislim da sada ljudi na dobar način shvataju da će ova priča biti pozitivna i za kompaniju, i za zaposlene, ali sve zavisi od našeg rada, od toga kako ćemo dalje da radimo. A prilika je nesumnjivo veoma velika! Miroslav (Tlačinac, osnivač „Amige”, prim. autora) je prilikom susreta sa radnicima rekao: „Nudimo vam Ligu šampiona Evrope u fudbalu i možete da igrate – ako znate kako. Ali, imate priliku da igrate najbolju fudbalsku utakmicu ili najbolju poslovnu utakmicu!“
Sa naše tačke gledišta, to je zaista savršeno i siguran sam da će naši sadašnji zaposleni i oni koji će u budućnosti postati članovi našeg tima moći bez ikakvih problema da prevaziđu sve moguće prepreke, jer znamo da srpski narod, kad hoće, može da uradi sve što želi. Reakcije radnika možda su još jedan dokaz da su očekivanja kako će sve ovo biti dobro za zaposlene, kompaniju i lokalnu zajednicu – sasvim realna.
Desmond Wheatley: Uradio sam mnogo ovakvih transakcija i imao sam priliku da vidim i negativne i pozitivne reakcije zaposlenih, a ono što sam danas video bilo je izuzetno pozitivno, na sastanku, dok sam šetao, pozdravljao ljude, rukovao se sa njima. Niko se ne ponaša loše, već prijateljski, ali ne previše. Taman! Mogla se osetiti iskrenost.
Uvek ima ljudi koji će biti uplašeni, zabrinuti, sumnjati, ali mislim da je Ivan uradio veliki posao na izgradnji jako dobrog tima i to stvara poverenje. Veruju u njega i odluke koje donosi. Ovo je samo još jedna odluka, ali je dobra za sve i mislim da oni to znaju. Uspešno posluju sa istim profilom klijenata i kupaca koji nam je omogućio izuzetno brz rast u SAD, a spajanje naše dve kompanije otvoriće trenutni pristup na 16 međunarodnih tržišta.
Pitali smo novog vlasnika i šta misli o privrednom ambijentu u Srbiji?
Desmond Wheatley: Rejčel Duran, komercijalni ataše Ministarstva trgovine SAD, održala je veoma dobar govor na potpisivanju ugovora sa „Amigom“ početkom oktobra na Građevinskom fakultetu u Beogradu. Ona je, između ostalog, rekla da „u Srbiji ima dosta kompanija koje su nebrušeni dijamanti” i da je američka ambasada napravila spisak srpskih kompanija koje mogu biti potencijalni partneri američkih. „Amiga” je bila na toj listi, ali Beam Global nije znao za to. Upoznali smo se na drugi način i veoma smo srećni što smo se sreli bez ikakve politike i ambasade. Družili smo se samo poslovno i radno, ništa više. A ovo je, po mom mišljenju, najvažnije. Sastajao sam se sa predstavnicima Ambasade SAD u Srbiji mnogo puta dok smo pregovarali, jer sam morao da se uverim da je ovo dobro poslovno okruženje za ulazak u investiciju. Rekli su mi da je bezbedno i da je okruženje pogodno za poslovanje, kako za američke, tako i za evropske investicije. Sa stanovišta Vlade SAD, Srbija je dobro mesto za širenje američkih kompanija u Evropi.
Američka vlada i Ambasada vide ceo ovaj region kao dobro okruženje za investiranje i provode dosta vremena istražujući različite zemlje i ne žele neuspeh. Rejčel Duran je navela i da možemo očekivati punu podršku Vlade SAD dok rastemo ovde. Te reči imaju veliku težinu. Po mom sopstvenom iskustvu, 11-omesečni pregovarački proces (od kada smo se prvi put sreli sa Amigom) je išao relativno brzo i možda govori da je bilo lakše nego što sam mislio da će biti, jer su na strani prodavca svi bili razumni i radili u skladu sa našim dogovorima. U suštini – nije bilo teško izvršiti ovu transakciju. Naravno, tu je i dosadna papirologija, javni beležnici i druge formalnosti, ali nije bilo teško. Imao sam mnogo teže transakcije i očekivao sam da će ovo biti mnogo teže, pa sam bio prijatno iznenađen.
Novi vlasnik „Amige” ističe poseban kvalitet srpskih kompanija koje se bore da smanje troškove i povećaju profit, jer „ko tako posluje ne može biti loš”.
Kako ističe, angažovao je međunarodnu konsultantsku kuću koja je uradila due diligence (dubinsku analizu) „Amige”
Desmond Wheatley: Oni su sve gledali: finansije, operativne procedure, bezbednost… Rekli su mi (Ivane, možeš ovde da pokriješ uši) da je „Amiga“ jedna od najboljih srpskih kompanija koju su ikada videli! Najbolje vođena, najbolje organizovana! Videli su i proučavali mnogo kompanija i imali su veoma visoko mišljenje o „Amigi.“
Ivan Tlačinac ističe da je veoma zahvalan svim zaposlenima koji nisu napustili „Amigu” ni u prethodnim vremenima kada je bilo najteže i prilično je uveren da „najbolje tek dolazi”, jer, kako je Beam Global rekao u u svojoj najavi, „udruživanje snaga dve kompanije će doneti nove kupce, proširiti proizvodne linije i povećati tehničke mogućnosti obe kompanije. Amigina uspostavljena tržišna, proizvodna i inženjerska stručnost će nastaviti da napreduje i raste, kombinujući timove, talente a sposobnosti obe kompanije će stvoriti moć inovacija i rasta čiste tehnologije.”
Ivan Tlačinac: Želim da kažem nešto i o planovima za lokalnu zajednicu. Imamo ideju da unapredimo postojeće poslovanje i da pokrenemo i razvijamo poslovanje Beam Globala. Prvo ćemo krenuti sa proizvodnjom postojećeg proizvoda, a zatim ćemo se razvijati, tj. ono što sada radimo i što želimo da uradimo u bliskoj budućnosti je da razvijemo novi proizvod i pokrenemo proizvodnju ovde, ne samo za Srbiju, već i za Evropu, a nadamo se i SAD, i šire.
Ulagaćemo u kompaniju u smislu tehnologije, objekata, neophodne opreme, za proizvodnju… i nadamo se da će to uticati na lokalnu zajednicu. Verovatno će to biti kroz veći broj zaposlenih, čije će zarade generisati više poreza, a samim tim i više novca u budžetu, ali moramo da sednemo i o tome razgovaramo na dobar način. Želimo da naši ljudi znaju – da „Beam Europe” želi da bude bolji u svim oblastima, ali korak po korak, ne u žurbi. Napravićemo plan za tri do pet godina i bićemo uspešni. Na kraju priče, biće dobro za kompaniju, za zaposlene, za lokalnu zajednicu, a zašto ne – i za Srbiju!
I novi vlasnik je ovome, na kraju razgovora, želeo da doda kako će ovaj posao biti dobar ne samo za zaposlene, Kraljevo i Srbiju, već i u pogledu zaštite životne sredine, zato što proizvodi koje prave smanjuju zagađenje, pa će koristi biti i za celu planetu.
Na kraju ove priče, čini se da je sasvim jasno kako nečiji uspeh ne treba meriti toliko pozicijom do koje je stigao, već preprekama koje je na tom putu morao da savlada. Ono što želimo najčešće je ostvarivo – na strani suprotnoj u odnosu na strah.
M. M. D.
Verzija teksta na engleskom jeziku: The future of the former “Amiga”, now “Beam Europe”: The goal is to be the leader in the European market
Kao i obično, više rada a manje para.