Sa „Morave“ samo do Istanbula i mora

Pored već postojećih letova za Istanbul i ovog leta sa „Morave“ avioni će leteti do Soluna i Tivta: kada će početi izgradnja nove piste?

Sa aerodroma „Morava“ kod Kraljeva poslednjih meseci održava se samo linija Kraljevo – Istanbul i nazad. To je pokrenulo niz komentara o navodno promašenoj investiciji što se tiče gradnje i otvaranja ovog aerodroma, o uzalud potrošenih 40 miliona evra i neradu oko 50 zaposlenih. Kaže se još da je ta situacija ponajviše rezultat gradnje „napamet“, bez prethodno sačinjenog strateškog dokumenta i unapred sagledane isplativosti pretvaranja dela postojećeg vojnog aerodroma u civilni.

Takav dokument je, ipak, postojao pa je, naročito krajem 2009. godine, istican poseban interes i isplativost u oblasti privrede i turizma za 11 opšina i gradova, na ovom području udaljenom od budućeg aerodroma najdalje sat vremena vožnje automobilom.

Tome se pridodavala i činjenica da u pomenutom regionu živi više od milion stanovnika, od kojih je znatan broj na privremenom radu u zemljama zapadne Evrope. I, posle dužeg kašnjenja gradnje i odlaganja zvaničnog otvaranja, krajem jula 2019. godine prva civilna letelica prevezla je putnike na relaciji Kraljevo – Beč. Istina, danas se sa „Morave“ više ne leti do te destinacije.Let je ukinut, da li zbog pandemije kovida ilizbog  nedovoljno pokazenog interesovanja putnika, teško je reći.

Stoga smo pitali i od nadležne službe iz „Aredoroma Srbije”, kompanije kojoj i ovaj aerodrom pripada, dobili odgovor:

U 2023. godini sa aerodroma „Morava“ prevezeno je 13.862 putnika, što je za 179 više nego prethodne godine. Pored Istanbula, i ovog leta sa pomenuitog aerodroma uvode se dve destinacije – Solun i Tivat. Karte su već u prodaji  i to za termine od sredine juna do polovine septembra, kad će se leteti dva puta nedeljno“.

Na naše pitanje zašto u ponudi agencija nema prevoza turista avionom sa „Morave” do tih turističkih mesta u odgovoru piše:

To je pravo pitanje za turističke agencije koje bi svojoj klijenteli trabalo da nude komforno i brzo putovanje na odmor. Aerodrom u Kraljevu je na raspolaganju za povezivanje pomenutih agencija sa avio kompanijom ER Srbija, što je tema za njihov dogovor”.

A, razlozi za to što nema više putnika i linija sigurno su i u infrastrukturnoj nedovršenosti ovog aerodroma, odnosno nepostojanje duže piste i drugih objekata za sletanje i parkiranje više od jednog i većih aviona od ATR 72 . Realizacija te investicije se već dve-tri godine najavljuje?

Bilo je izvesnih zastoja, bilo je i protesta građana koji žive u blizini aerodroma, pa je kasnila izrada odgovarajućih planiskih dokumenata što je u nadležnosti Ministarstva građevinarstva, saobraćaja i infrastrukture. Očekujemo, ipak, da će se tokom ove godine usvojiti Prostorni plan područja posebne namene mešovitog vojno civilnog aerodroma „Morava”, čime će se steći uslovi za njegovo proširenje. No, ne čekajući završetak tog planskog dokumenta mi smo krenuli u projektovanje proširenja platforme, izgradnju vatrogasne stanice i tehničkog bloka. Nadamo se da tokom ove godine dobijemo i neohodne dozvole kako bi sledeće krenuli sa gradnjom. Inače, ovaj projekat, kako je i Aleksandar Vučić, predsednik Srbije nedavno najavio deo je projekta Ekspo 2027. godine”, ističe se u odgovoru nadležnih službi Aerodroma Srbije.

M. Dugalić

ZAŠTO “MORAVA” NEMA SNABDEVANJE GORIVOM?

Inače, na portalu Zamaero, analitičar Alen Šćuric, iz Zagreba, nedavno je postavio tekst pod nazivom Zašto Morava nema opskrbu gorivom?

On u tekstu ocenjuje da je „suludo otvoriti aerodrom, preko više od miliona evra za to, a ne napraviti mogućnost snabdevanja gorivom…nešto što ima svaki mali seoski sportski aerodromčić“, koja predstavlja istinski mali trošak, a bitan prihod aerodromu i presudno za avio kompanije. U tekstu se dodaje:

Ovako kompanije koje lete iz „Morave“ moraju imati dovoljno goriva za povratne letove. Znači da kompanija koja leti za „Moravu“ mora imati dovoljno goriva za let do „Morave“ i nazad, duplo više nego što bi bilo potrebno da se gorivo toči u „Moravi“. Koja bi kompanija pristala na to? Pa to znači da do „Morave“ avion mora biti duplo teži, a to znači bitno veću potrošnju goriva, što pak znači daleko veće troškove. Danas kompanija i te kako paze koliko goriva toče da uštede na težini i troškovima. Ovo je jedna od glavnih opsesija kompanija. Uz to, neke udaljenije destinacije i nemaju tako velike tankove aviona koji omogućuju let do „Morave“ i nazad. Usputni stop radi točenja goriva u povratku nije opcija jer isto produžuje let, uništava komociju putnika i poskupljuje operacije. Stoga ne treba čuditi da nema zainteresiranih kompanija za letove prema „Moravi“.

3 komentara za naslov “Sa „Morave“ samo do Istanbula i mora

  1. Pitajte u nadležnom ministarstvu zašto nema letova ka drugim destinacijama ako budu smeli da odgovore..

  2. Један од главних разлога, а који се не помиње, је тај што нема станице за снабдевање горивом. Страни авиони не могу допунити гориво на “Морави”, па не би могли да се врате, поготово мали, чартер авиони. Катастрофалан пропуст. .

  3. Dosta prici, komentara i obecanja su “investitana”. Otala je vera, nada i objektivnost. Da se nece oprostiti pominjanih 40 miliona evra u dosadasnjim investicijama. Prije ce biti, “rodilo se valja ga ljuljati.” Ovaj aerodrom na Moravi ce se podpuno zavrsiti.
    Jos bi poslao prednog da se dovede neka kompanija iz oblasti MRO – Maintenance Repair Organization. Da bi se delatnost prosirila i ovaj sekundarni aerodrom dobio znacaj razvoja i buducnosti…
    Rodney Marinkovic ????✈????????????????✈????????????
    Krakljevo & Sydney

Comments are closed.