Ko će moći da bude taksi vozač

            Oni koji tek nameravaju da budu taksisti moraće da imaju zvanje vozača motornog vozila IV ili V stepena i najmanje 5 godina iskustva u tom poslu! Udruženja taksista iz Kraljeva i drugih gradova traže izmenu zakona, ocenjujući da u Srbiji van Beograda takvih kadrova nema na tržištu rada

            Od kako je jesenas grad Kraljevo Odluku o taksi prevozu putnika usaglasio sa Zakonom o drumskom prevozu, a usaglašavanje je obavljeno pri kraju zakonskog roka za to, i u Kraljevu će građani koji nameravaju da postanu taksisti, morati da ispune rigorozne uslove kao, uostalom, i u celoj Srbiji.

U članu 87b među uslovima su, očekivano, dozvola B kategorije, zdravstveno uverenje za posao profesionalnog vozača, položen test o poznavanju grada… ali i uslovi iz tačaka 2) i 3):

2) zvanje vozača motornog vozila ili zvanje tehničara drumskog saobraćaja ili zvanje vozača specijaliste petog stepena stručne spreme;

3) radno iskustvo na poslovima vozača motornog vozila od najmanje pet godina.

            To znači da vozač taksija mora da bude školovan baš za vozača i da u radnom iskustvu ima upisano bar 5 godina karijere profesionalnog vozača. Sve ovo ne važi za one koji su kada je zakon stupio na snagu, a to je 6. novembar 2018. godine, već imali status taksi vozača. Ali važi za sve one koji su to postali posle ovog datuma i koji tek nameravaju da budu taksisti.

Koliko god se zalagali za profesionalne uzuse u svim oblastima, a naročito su važni u prevozu putnika – izgleda da je država malo preterala postavljajući ovakve uslove, jer u praksi nisu baš realni. Postavlja se pitanje: Gde po gradovima širom Srbije naći toliko ljudi školovanih baš za vozače motornog vozila IV ili V stepena? I još da hoće da se bave taksiranjem.  U Srbiji postoji svega oko 45 saobraćajnih škola, a 174 opština i gradova, koji svi imaju taksi prevoz.

            To ističu i kraljevački taksi prevoznici koji su predsedniku Srbije, premijerki i ministru saobraćaja, nedavno uputili zahtev za ukidanje ova dva uslova. Kao argumente, između ostalog, navode da:

            „… na tržištu rada je praktično nemoguće pronaći takav kadar. Naime, u prethodnih skoro dve godine, od kada su navedene odredbe uvedene u zakonodavstvo, od Nacionalne službe za zapošljavanje – Filijale Kraljevo pokušavamo da angažujemo lica koja ispunjavaju tražene uslove, ali takvog kadra nema… Ukoliko se nastavi primena navedenih odredbi, veoma brzo će doći do otpuštanja velikog broja taksi vozača, a to su, uglavnom, ljudi u kasnim 50-im godinama života, koji će teško naći novo zaposlenje. Prekvalifikacija takvog kadra niti je praktična, niti ekonomski opravdana.“

            Kraljevački taksi prevoznici u dopisu ocenjuju da su ove i još nekoliko drugih odredbi ušle u zakon u cilju rešavanja problema taksi prevoznika u Beogradu, ne razlikujući specifičnosti taksi prevoza u Beogradu i specifičnosti u ostalim opštinama i gradovima u Srbiji. Kako saznajemo, sa sličnim zahtevom nadležnima su se obratili i taksi prevoznici iz Novog Sada, Kruševca, Valjeva, Šapca… Dopis je upućen oko dva meseca, ali još nema nikakvog odgovora.

            Osim onih koji su se 6. novembra 2018. zatekli u statusu taksista, zakon pravi još jedan izuzetak – ali prilično skup. Naime, smatra se da uslove iz tačaka 2) i 3) ispunjava vozač koji ima kvalifikacionu karticu vozača ili dozvolu sa kodom „95“ ili sertifikat o stručnoj kompetentnosti… Ovo su zapravo dokumenta koja poseduju profesionalni vozači kamiona i autobusa. Nasumice smo okrenuli jedan od centara Auto moto saveza Srbije i saznali da osnovna obuka za dobijanje koda „95“ košta 144.000 dinara.

Obnova dozvola u Kraljevu

            Od Jelene Nikolić, referentkinje za saobraćaj u Gradskoj upravi grada Kraljeva, saznajemo da je u toku obnova dozvola za taksi vozače i taksi vozila i da deo zakona koji govori o uslovima za taksi vozače još uvek ne pravi veće probleme:

            – Zakon mora da se poštuje i gradska Odluka o taksi prevozu je samo usklađena sa Zakonom o prevozu putnika u drumskom saobraćaju. Ovih dana dozvole obnavljaju vozači i preduzetnici koji su u tom stausu bili 6. novembra 2018. godine, tako da za sada nismo imali mnogo slučajeva da je neko nov podneo zahtev za dozvolu taksi vozača. Od onih koji produžavaju dozvole nekolicina je odustala kada je shvatila da za godinu dana, po novom zakonu, neće moći da obnovi dozvolu – kaže Jelena Nikolić.

            Prvenstveni interes nas građana je da budemo bezbedni kad sednemo u taksi, što znači da je neophodno da nas voze dobro obučeni vozači. Naš interes je i pristupačna cena taksi prevoza, ali ako taksi vozača ne bude dovoljno, onda će im i cena skočiti, a to će opet plaćati građani.

Ovim tekstom želeli smo da ukažemo na praktičan problem koji se javlja sa rigidno napisanim uslovima za taksi vozače, a nikako da kažemo kako ne bi trebalo da ispunjavaju visoke profesionalne standarde. Naprotiv! Ali kao i u slučaju vozača kamiona i autobusa, ti uslovi – dakle, znanja i veštine za određeni posao – možda bi trebalo da se steknu nekom posebnom obukom za taksiste. Jer ovako ispada: ko po zvanju nije vozač IV ili V stepena, da bi vozio taksi mora da polaže za profesionalnog vozača kamiona ili autobusa u međunarodnom saobraćaju! Što i ne zvuči baš logično, zar ne, naročito ako se ima u vidu da svako od ovih zvanja traži specifične profesionalne veštine.

R.Vesković

12 komentara za naslov “Ko će moći da bude taksi vozač

  1. Kako mislite da stekne iskustvo od 5 godina u Taxiu ako je to uslov za vozaca Taxia ? Gde da stekne onda to iskustvo….

  2. Sramota za drzavu i ovakav zakon gde ne mozes da zaposlis i legalizujes vozaca…vracmo se sivoj ekonomiji i drzanja na crno radne snage

  3. Na terenu, konkretno u Smederevu taj zakon vec krse i opet izdaju taxi dozvole po nekim pravilima koji odgovaraju firmama monopolistima u gradu, a kao privatni preduzetnik ne mozes da dobijes taksi dozvolu sa regularnim papirima po zakonu. Tako da je sve to vec vidjeno….

  4. I sad voze za platu od 15-20000 mesecno a radi se 12 sati dnevno.Tako da nista tu nece smetati novi zakon jer i sa starim vise niko nece da radi za taj novac.

    1. Nebuloza, traze za taksistu kao za pilota, kao prvo poznavanje grada, pored danasnje tehnologije bespotrebno, a to ne treba ni vozacima hitne pomoci ni policiji gde zivoti zavise od njihovog dolaska, drugo taj staz, dovoljno bi bilo da poseduje vozacku dozvolu dve godine, treba mladi ljudi da rade, a sto se sigurnosti tice to ne zavisi od staza voznje nego od vozaca, ako je bahat bice bahat i sa 10 godina staza!

  5. Slažem se sa zakonom, svaka šuša vozi taksi u Kraljevu, a tek njihovo bahaćenje u saobraćaju. Koliko puta nisam se sudario sa njima ili me nisu oborili na motoru ili bicikli. Ako ja kao bajker mogu da poštujem pravila saobraćaja(kazem kao bajker jer deo bajkera isto vozi bahato) onda mogu i taksisti u autu da postuju pravila.

  6. Svaka cast za novi zakon.Drzava je mnogo,mnogo davno da donese ovakav zakon za lV i V stepen a ne mi sa tim stepenom nemozemo da nađemo poso i da nas isto placaju ne nego da me plati kao profesionalnog vozača jer sam se školovao i odvajao od porodicu da bi završio školu tih stepena a ne da se poslodavci izvlace nema tih profila nek polažu a oni će nas platiti koliko treba prava plata da bude isplaćena 700-800 eura pa i više a ne da radimo za 35-40.000 din. Da vozim Autobus ili kao INSTRUKTOR VOŽNJE HVALA DRZAVI što je ovaj zakon uvela da jednom budemo plaćeni kako treba a da traže i vozače AUTOBUSA a ne samo sa ” D ,, kategorijom nego i DIPLOMOM VOZAČ MOTORNIH VOZILA.To nam je profi zanimanje a ne “B,,kat. I rade kao profi vozači a mi nemozemo da dobijemo dobru PLATU jer nam je to profesija.

    1. Da li u toj skoli postoji predmet :”Srpski jezik i knjizevnost”

Comments are closed.