Kulturom protiv korone

Tokom pet festivalskih dana II Festivala pozorišta u Vrnjačkoj Banji, više od 1.000 posetilaca pratilo je onlajn tri predstave i dva okrugla stola, što govori u prilog tezi da se bez kulture ne može – ni u vanrednim okolnostima

Drugi Internacionalni festival pozorišta u Vrnjačkoj Banji, koji je zbog epidemiološke situacije ove godine održan u onlajn formatu, izazvao je neočekivano veliku pažnju publike. Tokom pet festivalskih dana, više od 1.000 posetilaca, pratilo je tri predstave i dva okrugla stola, što govori u prilog tezi da se bez kulture ne može ni u ovim vanrednim okolnostima.

Najveću pažnju izazvala je monodrama u režiji i maestralnom izvođenju Rastka Vujisića „Jedno pomalo neprijatno iskustvo“, u kojoj mladi buntovni pisac iznosi svoje pomalo rigidne stavove o različitim životnim situacijama, stavljajući gledaoca u ulogu kritičara. Veliko interesovanje publika je pokazala i za diplomske predstave glumaca u klasama Branislava Lečića i Vide Ognjenović, sa beogradskog Fakulteta savremenih umetnosti.

Veliki profesionalci u oblasti kulture i umetnosti – prof. dr Divna Vuksanović sa Fakulteta dramskih umentosti, prof. dr Petar Stanojlović sa Fakulteta savremenih umetnosti i Jelena Milašinović iz Beogradske filharmonije – u svojim izlaganjima izneli su stavove o trenutnom položaju kulture, složivši se da je kultura opšte mesto koje spaja nespojivo i da će svakako uspeti da ostane na tronu gde i pripada, kreirajući neko bolje društvo. Istovremeno, novinarka RTS-a, Milena Božović Manić, specijalizovana za oblast kulture, podsetila je na značaj decentralizacije kulture i činjenicu da je ovom festivalu upravo mesto u Vrnjačkoj Banji, tamo gde i jeste publika.

U prilog toj tezi organizovano je i istraživanje pod simboličnim nazivom „Kulturom protiv korone“ o stanju i izazovima kulture u doba pandemije. Rezultati potvđuju činjenicu da se bez kulture ne može ni tokom pandemije, pošto 65% ispitanika kaže da im je takav sadržaj bio od velike pomoći, iako gotovo polovina anketiranih nije sigurna da li digitalno konzumiranje umetničkog sadržaja može u potpunosti da ispuni njihove potrebe. Čak 86% ispitanika kaže da je kultura i do sada umnogome uticala na njihov život, smatrajući da su kulturne ustanove bezbedno mesto (63%), dok  70% njih misli da je neophodna pomoć svima u oblasti kulture i umetnosti (finansijska, infrastrukurna i institucionalna).

Tokom festivala dodeljene su tri nagrade Promenada i sedam plaketa. Za poseban doprinos razvoju pozorišne umetnosti, Promenada je otišla u ruke glumcu Srđanu Timarovu, za akademski doprinos nagrađen je Fakultet savremene umetnosti iz Beograda, dok je Opština Vrnjačka Banja nagrađena za podršku lokalnom razvoju kulture i umetnosti.

Internacionalni festival pozorišta u Vrnjačkoj Banji (IFP) kreiran je 2019. godine, a pokrenulo ga je udruženje građana KUNST Lab (kultura, umetnost i nauka za stanovništvo). Cilj je da se kulturne i umetničke potrebe stanovnika Srbije ne samo zadovolje, već i podignu na viši nivo, a u kontekstu unapređenja nacionalnog kulturnog identiteta. Ovaj festival prevazilazi jaz između realnih potreba publike i (ne)dostupnosti kulturnih i umetničkih sadržaja koji ne znaju za granice.

Ovaj festival istovremeno afirmiše mlade i posebno talentovane domaće stvaraoce, dok ističe i ono najbolje što nudi etablirana srpska pozorišna i kulturna scena. Takođe, festival promoviše srpsku kulturu i umetnost u regionu i svetu, dok paralelno domaćoj javnosti nudi najbolje internacionalne primere kulturnog i umetničkog stvaralaštva. Na taj način IFP nastoji da bude najbolji ambasador kulture i umetnosti Srbije.

IFP je apolitična i van-ideološka forma, koja se bavi isključivo afirmativnom kritikom socioloških, kulturoloških i drugih fenomena savremenog, neretko konzumerističkog i materijalističkog, života u cilju unapređenja kvaliteta ličnosti i pojedinačnog i kolektivnog integriteta, kroz ispravnu percepciju kulture i umetnosti. Time je uloga   IFP-a mnogo značajnija, jer publici nudi sadržaje koji su kontra teža savremenim medijskim formama čija je isključiva namena masovna gledanost, bez fokusa na kvalitet kreiranih i plasiranih sadržaja.