Prošao sam svet uzduž i popreko, a za Vranovac, Smrdljuč (koji je ime dobio zbog zadaha tela nesahranjenih) i ostala mesta tog dugog stradalnog prevoja, čuo sam tek pre nekoliko godina
Zbog zadaha nesahranjenih tela vrh Čemerna je i dobio naziv Smrdljuč, a ja se na Vranovcu, na pomenu tim našim precima setih priče o odnosu jednog drugog naroda prema njihovim vojnicima koji su poginuli za otadžbinu
Pre dva dana, na Vranovcu, iznad Stanče i Lopatnice, okupili smo se da damo pomen precima stradalim u Velikom ratu. Pomen onima koji su se borili da sačuvaju odstupnicu našoj vojsci Ibarskom dolinom. Bilo je to krajem oktobra nesrećne 1915. godine.
Pogledajte amaterski snimak sa ovog događaja:
Otac Ljubinko Kostić čitao je predugi spisak imena. Pored njega je stajao Rade Vukosavljević, major u penziji. On nas je mnogo zadužio i zahvaljujući njemu stradanje naše vojske na ovim prostorima, vencem od Jainca preko Vranovca, pa sve do Smrdljuča na Čemernu – biće sačuvano od zaborava.

Gledajući u tog dobrog i skromnog čoveka pitao sam se postoji li još negde narod neki, mali kao naš, a da je u tolikom broju ostavio kosti svojih boraca da istrunu bez groba i obeležja, da ih pokrije šuma, ostruga, trnje i zaborav.
Setih se doživljaja od pre dvadeset i više godina.
Vraćao sam se iz Engleske i poslednji utovar sam imao negde u zoni Velsa.
Dve palete nekakvih vreća. Otupeo od kilometara i nespavanja, daleko od zavičaja i porodice, zatvorih vrata prikolice i ne pitajući se kakav je to teret i ubacih transportne papire u kabinu.
Taj prvi istovar u Italiji po dokumentima je bio nedaleko od Firence.
Nađoh mesto na karti brzo i lako, jer beše na magistralnom putu, ali mi naziv primaoca na engleskom beše čudan:
„Florence war cemeteri”

Stigoh do broja i kako sam tada vozio Magnuma čija je kabina bila visoka četiri metra, preko žutog zida i velike, visoke metalne kapije, ugledah sređen cvetni vrt sa fino pokošenim travnjacima, nižim orezanim drvećem i pod njima humke grobova sa nadgrobnim spomenicima u perfektnom uređenom nizu.
Šta ću ovde, majko draga, zapitah se.
Pozvonih na kapiju i njena se vrata otvoriše ubrzo. Pojavi se omanji Italijan sa isto tako malim električnim viljuškarom.
Njegovu kratku priču i konačno objašnjenje šta sam ja to vozio više od 1.500 kilometara – nikada nisam zaboravio.
Bilo je to ratno vojno groblje engleskih vojnika stradalih u Drugom svetskom ratu.

A ja sam, čak iz Velsa, u džakovima, dovezao zemlju za cveće i uređenje groblja.
Nekoliko puta u toku godine neko njihovo udruženje ratnih vojnih veterana šalje tu zemlju. Pitaćemo se, pa zar te zemlje za cveće nema u Firenci, nego je treba voziti čak iz Engleske.
Ima je. Ali, ovde se radi o engleskoj zemlji i iz poštovanja i počasti za grobove i cveće njihovih vojnika šalje se njihova, engleska zemlja.
Posle bitke na Čemernu, Austrijanci su platili našim seljacima i sa zapregama su došli da saberu i pokupe mrtva tela svojih vojnika. Naše nije imao ko da sahrani, pa je najveći broj njih, a bilo je više od 2.000 poginulih, ostao da trune i da im mrtva tela kidaju i razvlače divlje zveri. Zbog zadaha leševa vrh Čemerna je i dobio naziv Smrdljuč.

Prošao sam svet uzduž i popreko, a za Vranovac, Smrdljuč i ostala mesta tog dugog stradalnog prevoja sam čuo tek pre nekoliko godina. Mnogo kasnije nakon gore pomenute priče. Zamislite, to je tako blizu, naš kraj, a o tome nam niko nije pričao, niti nas učio. Zato su nas planski kroz školu učili o tuđim vojnicima i o tuđim stradanjima.
Kako stvari stoje ovaj ludi svet opet srlja u duboki ambis. Neka nam Bog pomogne da osvanemo i izguramo ovu istorijsku dugu i hladnu noć i ovo tumaranje u njoj.

Naše je da preživimo, da se rešimo korova i da nam pokoljenja konačno nauče istinitu istoriju, jer će se jedino tako sačuvati.
Nebojša Kovandžić
Takvi “detalji” su kvarili sliku blistave pobede, kao, na primer, stradanje dečaka koji nisu stasali za mobilizaciju, skupljenih nešto pre događaja koji je tema ovog teksta. Hiljade njih je završilo svoje mlade živote, tokom surovog marša i nakon njega… Nemam baš volje, a ni pristupačan način da proverim, ali pretpostavljam da je to počelo još onda (za vreme i posle rata), možda ne kao sistematski pristup, već samo zaobilaženjem još jednog velikog gubitka života u masovnoj tragediji (oko polovine stanovništva i više od pola muškog stanovništva, uglavnom u najplodnijim godinama i omladine)… Nije bilo doba masovnih medija i opšte dostupnosti informacija, a i mentalitet ljudi i njihovo shvatanje događanja je bilo značajno drugačije…