Sa Gradskog veća: Priprema terena za uvođenje „pauka“?

Na sutrašnjoj sednici Skupštine grada na dnevnom redu bi trebalo da bude izmena Odluke o javnim parkiralištima, koja će omogućiti angažovanje privatnog preduzeća za uklanjanje nepropisno parkiranih vozila

            Gradski većnici danas su podržali predlog da se na sutrašnjoj sednici Skupštine grada kao dopuna dnevnog reda nađe Predlog izmena i dopuna odluke o javnim parkiralištima, koji je podnela Odbornička grupa “Aleksandar Vučić – Za našu decu“. Ovo je jedan od retkih slučajeva da neka odluka ne bude usvojena jednoglasno – od 11 članova, „za“ je glasalo 8 većnika, 2 su bila “protiv” i jedan “uzdržan”. Za predlog nisu glasali Miloš Ugrenović, Milomir Šljivić i Radoica Kočović.

            Šta je izazvalo ovo, makar i blago, nesaglasje većnika? To što predložene izmene i dopune Odluke o javnim parkiralištima predviđaju mogućnost da se „usluge uklanjanja nepropisno parkiranih, odbačenih ili ostavljenih vozila … u skladu sa zakonskim propisima, mogu poveriti privrednom subjektu koji ispunjava stručne, kadrovske i tehničke uslove. Privredni subjekat kome bude poveren ovaj posao donosi Pravilnik „o korišćenju specijalnog vozila za uklanjanje“ nepropisno parkiranih.

„Nije vreme za pauka“

            Diskusiju je otvorio većnik Miloš Ugrenović ocenivši da nije vreme za ovakvu odluku i uvođenje pauka. Rekao je i da je na konsultacijama pre sednice preovladao stav da bi prvo trebalo stvoriti uslove za propisno parkiranje. Ako je njegova ocena tačna, pitanje je zašto je na zvaničnom delu sednice većina  većnika glasala „za“.

član Gradskog veća Miloš Ugrenović

Ugrenović je podsetio:

            – Mi stariji se sećamo da smo u Kraljevu tri puta uvodili ‘pauka’ i tri puta ga ukidali. Prvo bi trebalo stvoriti uslove za propisno parkiranje, javne garaže i dovoljno parking mesta. Drugi gradovi to imaju, pa imaju i pauka, ali zato nemaju zatvorene prostore oko zgrada kao što je u Kraljevu. Na jednoj od sednica Zvonko (Zvonko Kovačević, načenik Odeljenja za urbanizam) je rekao da će to ograđivanje oko zgrada rešavati, ali što smo više pričali, više su se zgrade zatvarale. I sad u ovom trenutku uvoditi pauka? Posebno me iritira što će na udaru biti građani sa seoskih područja, jer oni su ti koji dolaze kolima u grad, a i taksi im je poskupeo. Sa ovom odlukom treba sačekati dok se ne obezbede uslovi. A ne da privatnik na našim problemima profitira.  

            Sa njim se nije saglasio većnik Aleksandar Cvetković ocenjujući da svako treba da vodi računa o svom radnom vremenu, tj. da na vreme pođe na posao, i da bi bahatost trebalo da bude sankcionisana:

            – Za sve što pokrećemo potreban je prvi korak. Ovakva odluka nije usmerena protiv građana, nego protiv onih koji ometaju obavljanje komunalnih delatnosti. Svedoci smo da vozila komunalnih službi ne mogu da priđu mnogim lokacijama, npr. smećari ne mogu da priđu nekim kontejnerima zbog nepropisno parkiranih, takođe vatrogasci, vozila „Vodovoda“. Bahatost i neodgovornost treba sankcionisati. Parking mesta su uređena, ako ih je malo, povećaćemo, možemo malo i da pešačimo.

član Gradskog veća Aleksandar Cvetković

            U diskusiji je pomenut i slučaj da je u samom centru grada neko na parkingu prodavao polovna kola, doduše propisno parkirana na zvaničnom parking mestu, ali bez tablica, tako da mesec dana nije mogao da se utvrdi vlasnik.

Prethodna iskustva

            Ako je gradska vlast rešila da zavede red u parkiranje uvođenjem „pauka“, to podržavamo, kao i svako uvođenje reda… iako već osećamo svrab u novčaniku. Ipak, gradskoj vlasti preporučujemo da se prvo raspita za iskustva svojih prethodnika, a ona su u dva pokušaja bila negativna.

            Autorka ovog teksta kao stanovnica jednog od kraljevačkih prigradskih naselja ima višedecenijsko iskustvo potrage za parking mestom na gradskim ulicama. I, naravno, iskustvo sa upadanjem u „paukovu mrežu“ i papreno izvlačenje iz nje. Bilo je to sredinom devedesetih, pa zatim početkom 2000-tih, a za podsećanje smo zatražili pomoć sadašnjih gradskih većnika koji su se i tada „za nešto pitali“.

            Tako nas je Milomir Šljivić podsetio da je sa dolaskom Koalicije „Zajedno“ na vlast 1997. godine jedna od prvih odluka Izvršnog odbora bila ukidanje „pauka“ zbog neporfesionalnog rada. I drugi dolazak „pauka“ među Kraljevčane neslavno je završio: ugovor sa preduzećem koje će obavljati tu delatnost sklopljen je 2001. godine, a opština ga je raskinula 2004. godine, ocenjujući da je finansijski štetan. Preporučujemo vam da o ovom slučaju pročitate tekst u ondašnjim „Ibarskim novostima“, vrlo je zanimljiv i poučan: „Pauk“ odneo i deo budžeta.

            Mi kao vozači tada nismo znali za sadržaj ugovora, ali sećam se primedbi da se uklanjaju nepropisno parkirana vozila koja zapravo ne ugrožavaju saobraćaj ali im je lako prići, pa time i ostvariti veći učinak, a da su izbegavana „zavučena“, naročito ako su skuplja, koja smetaju ali postoji opasnost da budu oštećena…

Ako uzmemo da će sadašnja gradska vlast kada bude rešila da uvede „pauka“ (pretpostavljam da to neće biti pre izbora) voditi računa da sve bude na opštu dobrobit, ipak ostaju neke primedbe. Evo šta za portal KRUG kaže jedan od većnika koji je bio protiv, Radoica Kočović:

– Danas imamo još komplikovaniju situaciju sa parkiranjem nego što je bila u prethodna dva navrata kada smo imali „pauka“. Infrastruktura je ista, a u međuvremenu smo imali priliv 20.000 ljudi i više hiljada vozila. Od tada do danas nismo napravili nijednu javnu garažu, niti smo značajnije povećali broj parking mesta.

Sa današnje sednice Gradskog veća

Uz sve ove ograde ipak se mora reći da u Kraljevu vlada prilična anarhija u parkiranju. Mnogi vozači ostavljaju kola gde im padne na pamet i ugrožavaju druge vozače, a još više pešake i bicikliste. Kao uvod u ovu temu juče se dogodilo da sam se čak u tri navrata provlačila između vozila parkiranih na pešačkim prelazima (!), pa u Olge Milutinović samo što me kola nisu udarila zbog toga.

Pre nekoliko dana u razgovoru za tekst koji pišem o bezbednosti u saobraćaju i komandir Saobraćajne policijske ispostave u Kraljevu Ivan Vučetić je ocenio da bi uvođenje „pauka“ vrlo pozitivno uticalo na odvijanje saobraćaja u centru grada, pa samim tim i na bezbednost svih učesnika.

Dakle, nema dileme da je potrebno zavesti red u parkiranju, ali nema dileme ni da je potrebno obezbedniti neophodnu infrastrukturu za propisno parkiranje. Predložene izmene Odluke o javnim parkiralištima, koje će se naći na sutrašnjoj sednici Skupštine grada, znače samo stvaranje uslova za angažovanje preduzeća koje bi uklanjalo nepropisno parkirana vozila. Ako odluka bude usvojena, to još uvek ne znači da će „pauk“ koliko sutra plesti mrežu po Kraljevu. Do angažovanja nekog preduzeća za ovaj posao (a da niste možda načuli da je neko već kupio ili naručio „specijalno vozilo“?) možda gradske vlasti smisle kako da „i vuk bude sit i ovce na broju“: da se zavede red u parkiranju i da to bude nedvosmisleno za opšte dobro.

Radmila Vesković 

PS Koliko sutradan odustalo se od ove ideje – o čemu možete čitati u tekstu Za sada – bez “pauka”!

1 komentar za naslov “Sa Gradskog veća: Priprema terena za uvođenje „pauka“?

  1. Još uvek se sećam poniženja kad lokalni đilkoši i wannabe mafijaši skidaju kola sa pauka, a pandur ne sme ništa da im kaže… Nadam se da se to više neće ponavljati. I stvarno mi nije jasno zašto čistoća ne kupi jedno vozilo i krene da radi svoj posao. Ustvari jasno mi je, ovako je veći prostor za korupciju. Lepo ste primetili da je najveći problem pauka kod nas selekcija odnošenja vozila, ne nose se najbahatiji već oni oko kojih je najmanje posla.

Comments are closed.